Het idee van een metroverbinding tussen Almere en Amsterdam via IJburg is nog maar net uit de mottenballen of een aantal leden van stadsdeelcommissies uit Oost en Nieuw-West opperen het idee om de lijn door te trekken naar Haarlem. ‘Een IJmeerlijn kan de bereikbaarheid van de randen van Amsterdam enorm verbeteren.’ Zij lanceren hun idee in een open brief in het Parool.
Reactie | Foto Depositophotos
Het plan voor een IJmeerverbinding bestaat al jaren. Het is in 2011 gepresenteerd als IJmeerlijn en voorziet in twee metrostations op IJburg. In het plan sluit de IJmeerlijn aan op wat nu metrolijn 51 richting Isolatorweg is. Overstap is mogelijk bij de stations Zuid en Duivendrecht. Een snelle rit vanuit IJburg naar het Centrum, Zuid-Oost, Noord en de Zuidas is dan realiteit.
‘Als de verbinding wordt doorgetrokken naar Nieuw-West en Haarlem verbindt de metro Amsterdammers aan de randen van de stad met elkaar en met het centrum en de regio’, aldus de de leden van de stadsdeelcommissies. Zij wijzen naar Rotterdam waar onlangs een metrolijn naar Hoek van Holland aangelegd.
Afgelopen maand debatteerde de Tweede Kamer over een nieuwe metrolijn tussen Almere en Amsterdam. De regeringspartijen D66 en CDA willen dat er onderzoek wordt gedaan naar een brug- en een tunnelvariant. Op IJburg-strandeiland, dat nu wordt opgespoten, is al een uitsparing gemaakt voor een tunnelbuis. Volgens stadsdeelraadsleden voor GroenLinks en de PvdA in Amsterdam-Oost en Nieuw-West, kan deze IJmeerlijn de bereikbaarheid van de randen van Amsterdam enorm verbeteren.
Nu ook Haagse regeringspartijen voor een extra metrolijn pleiten en het kabinet een miljardenfonds vrij wil maken om onder meer infrastructuur in Nederland te verbeteren, hopen de commissieleden dat ook het Amsterdamse college haar ambities verder vergroot, werk maakt van de IJmeerlijn en die doortrekt naar Nieuw-West. Ook in Nieuw-West komen er veel inwoners bij en neemt de vraag om snelle verbindingen binnen de stad en met de regio toe.