De kantinekwestie in Sporthal Zeeburg sleept voort. Volgens Joram Grunfeld van volleybalvereniging Netzo ontbreekt nog altijd een kantine waar sportverenigingen op kunnen rekenen. De ruimte ziet er inmiddels meer uit als een plek waar sporters kunnen verblijven, maar volgens hem helpt dat weinig zolang openingstijden onduidelijk blijven en verenigingen hun leden niets kunnen beloven. De start van het nieuwe seizoen nadert, terwijl Netzo, Flying Oost en Badmintonvereniging Zeeburg nog steeds wachten op goede afspraken.
Arie Martijn Schenk
Eerder schreef oost-online over de zorgen van de drie sportverenigingen in Oost. Ze missen in de sporthal een kantine die niet alleen open is, maar ook past bij het verenigingsleven. Een plek voor koffie, een drankje na afloop, overleg, ontvangst van nieuwe leden en contact tussen teams, ouders en vrijwilligers.
Volgens Grunfeld veranderde de situatie sindsdien nauwelijks. ‘Misschien is het ietsje beter gegaan op zaterdag- en zondagochtend met koffie. Maar dat durf ik niet helemaal te zeggen. Verder is de situatie gewoon helemaal niks veranderd.’
‘Onbetrouwbaar is ook functieloos’
Voor de verenigingen draait het niet alleen om de vraag of de kantine af en toe open is. Juist de voorspelbaarheid telt. Teams en leden moeten erop kunnen rekenen dat de kantine open is rond trainingen, wedstrijden en activiteiten. ‘Als het onbetrouwbaar is, is het ook functieloos’, zegt Grunfeld. ‘Dan reken je er ook niet meer op. Er moet gewoon een constante inzitten.’
Na het eerdere artikel volgde overleg tussen de gemeente, de exploitant en de drie verenigingen. Volgens Grunfeld kwamen daar minimale afspraken uit. De exploitant zou openingstijden communiceren, zodat verenigingen die informatie met hun leden konden delen. Ook zou de kantine daadwerkelijk open zijn op afgesproken momenten.
‘Aan die afspraken is 0,0 gehouden’, zegt Grunfeld. ‘Het kantine gedeelte is tijdens onze avonden altijd dicht.’
Geen vertrouwen meer
Zes weken geleden spraken de verenigingen opnieuw met de gemeente en de exploitant. In dat gesprek trokken de clubs volgens Grunfeld een duidelijke conclusie. ‘Wij als verenigingen maakten heel expliciet duidelijk dat er geen vertrouwen meer is in deze kantinebeheerder. Ook niet dat ze het nog goed gaan maken.’
Hij wil volgens eigen zeggen niet langer discussiëren over details als een deur die dicht is of op een kier staat. ‘Het gaat erom dat de kantine goed functioneert. Maar aan de drie afspraken die er lagen, is op geen enkele manier voldaan.’
Volgens Grunfeld lag de boodschap van de verenigingen tijdens dat gesprek duidelijk op tafel: het vertrouwen in de huidige kantinebeheerder is weg. De clubs willen niet langer praten over losse incidenten, maar over de vraag hoe we een goede kantinefunctie terugkrijgen in de Zeeburghal. De verenigingen zijn bereid daar zelf zich actief voor in te zetten. Sinds dat overleg ontbreekt volgens hem een concrete terugkoppeling. ‘Daarna hoorden we niks meer’, zegt hij. ‘Deze week ook niks gehoord.’
Meer dan een zaal met lijnen op de vloer
Voor de drie sportverenigingen raakt de kwestie aan iets groters dan horeca. Een sportvereniging biedt meer dan trainingen en wedstrijden. Juist rond de sport ontstaat binding: leden die blijven napraten, vrijwilligers die elkaar treffen, ouders die contact leggen en teams die samen afsluiten. In de kantine krijgt de vereniging haar sociale gezicht.
Een sporthal zonder goed functionerende ontmoetingsplek mist daarmee een belangrijk deel van haar maatschappelijke waarde. De ‘derde helft’ hoort voor veel verenigingen bij het clubleven. Als die plek ontbreekt, raakt dat ook de motivatie van bestuurders en vrijwilligers.
Grunfeld ziet dat verschil op andere locaties. Netzo trainde dit voorjaar enkele keren in een andere hal met een kantine. Ook de algemene ledenvergadering vond daar plaats. ‘We merkten daar hoe belangrijk zo’n plek is’, zegt hij. ‘Voor Netzo zijn er eigenlijk twee strategieën: een kantine in de Zeeburghal, of wij naar een hal met een kantine.’
Verhuizen lost niet alles op
Voor Netzo klinkt verhuizen misschien als een optie, maar eenvoudig is dat niet. De vereniging is stadsbreed actief en zoekt goed bereikbare locaties in Amsterdam. Ruimte in sporthallen is schaars. Bovendien lost een vertrek van Netzo de kwestie in Sporthal Zeeburg niet op.
‘Voor Flying Oost en de badmintonvereniging blijft het probleem dan gewoon bestaan’, zegt Grunfeld. ‘Het probleem kan op een andere manier opgelost, maar dan moet je ons naar een andere hal brengen. Of je moet het hier oplossen.’
Volgens Grunfeld dreigt Sporthal Zeeburg anders opnieuw een seizoen in te gaan zonder volwaardige kantinefunctie. ‘Dan begint nu het derde seizoen zonder functionerende kantine.’
De verenigingen willen dat er vóór de start van de zomervakantie alsnog duidelijke afspraken komen tussen de verenigingen en de gemeente over gebruik en exploitatie van de kantine. Oost Online vraagt de gemeente en de exploitant om een reactie.







