Home Kunst ‘Tekenen is een vorm van vrije val’

‘Tekenen is een vorm van vrije val’

0

Najaar 2019 ontstaat aan een cafétafel in Oost het idee: elke dag een tekening van een nieuwsgebeurtenis. Het project startte begin 2020. Afgelopen december werden de werken gebundeld in een boek. Raoul Chailloux (59) kijkt terug op een bizar jaar, waarin de coronacrisis voor barre tijden en een wereldcrisis zorgde. Desondanks zag hij lichtpuntjes in zijn atelier in de Dapperbuurt. MMXX is een poëtische, visuele kroniek én tijdscapsule van het afgelopen jaar.

Lewis Daniels

Voor Chailloux is tekenen een vorm van vrije val. Zijn werk is melancholisch, grimmig en soms apocalyptisch, maar ook satirisch en humoristisch. De kunstenaar draait al lang mee in de kunstwereld. Zijn moeder had een galerie. Begin jaren ’80 volgt hij een opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie. Veertig jaar later zoekt hij een nieuw platform voor zijn werk. ‘Op een moment had ik het wel gezien bij exposities waar mensen met witte wijn in groepjes staan te smoezen.’ Door MMXX kregen zijn plannen vorm. ‘Het project gaf mij structuur en discipline. Ik moest aan de bak voor het boek en had geen tijd meer voor denken en niet doen.’

Chailloux maakte de tekeningen in MMXX om het nieuws van de dag op een rij te zetten en om inzicht te krijgen in de hedendaagse perceptie van de wereld. ‘Vroeger woog het geschreven nieuws veel zwaarder, nu bepaalt het scherm.’ MMXX  spiegelt, verdeeld in vier jaargetijden, de kakofonie van beelden en gebeurtenissen die de media wereldwijd verspreidden. Het boek geeft een eigen draai aan de gebeurtenissen in een bewogen jaar en houdt herinneringen levend om vat te krijgen op de tijd. ‘Mijn tekeningen zijn een persoonlijke interpretatie en soms kritische reflectie op het nieuws. Groot, klein, dichtbij huis, of ver weg en met een paar hoofdthema’s zoals het coronavirus, de lockdown, de bosbranden in Australië en het lot van de vluchtelingen.’ De dood van George Floyd, Black Lives Matter en de perikelen rondom Trump komen ook aan bod. ‘Vaak staan mensen centraal in mijn tekeningen. Die zijn het meest expressief. Sommige refereren aan mijzelf. Mijn tekeningen over het beklemmende leven onder de pandemie zijn meer naar binnen gekeerd. Ze gaan over leven, dood, existentiële angst, eenzaamheid en vergankelijkheid. Vragen die uit mijn hart komen.’ Chailloux is nog steeds gegrepen door de coronacrisis. ‘Nooit gedacht dat 2020 een jaar werd dat zo in ons geheugen gegrift staat en het begin van het nieuwe normaal was.’

Check raoulchailloux.com