In Amsterdam wordt, ook in het Oostelijk deel van de stad, vanaf 8 december langzamer gereden. Dan worden ook de borden die de verandering aankondigen vervangen door echte 30 km/u verkeersborden. De bedoeling is dat het verlagen van maximumsnelheid op zoveel mogelijk wegen het aantal (ernstige) ongelukken en de geluidsoverlast moet dalen.
Een weg waar maximaal 30 kilometer per uur mag worden gereden is niet nieuw. Ze zijn herkenbaar aan de inrichting en gebruik door bestemmingsverkeer. Dit wordt ook wel een erftoegangsweg genoemd en ligt meestal in een woonbuurt.
Daarnaast zijn er de wegen van asfalt, met fietsstroken of vrijliggende fietspaden. Dit zijn gebiedsontsluitingswegen waar meestal een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. Daar gaat de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur en wordt het een weg waar het verkeer nog steeds kan doorstromen, maar wel met een veilige snelheid.
Voor het openbaar vervoer en de nood- en hulpdiensten blijft op een aantal trajecten de maximumsnelheid voorlopig op 50 km/u, zoals op de Prins Hendrikkade Oost en de Hugo de Vrieslaan. Op vrijliggende OV-banen mag – door openbaar vervoer, taxi’s en nood- en hulpdiensten – 50 km/u worden gereden.
Van de 500 kilometer aan 50 km/u-wegen gaat er op 270 kilometer straks langzamer gereden worden. De maximumsnelheid gaat gelden voor al het verkeer op de rijweg. (Elektrische) fietsers op een fietsstrook moeten zich dus ook aan de snelheid houden. De politie controleert op voertuigen die te hard rijden, dus ook fatbikes. De nieuwe 30 kilometer wegen zijn straks te herkennen aan eigen belijning en verkeersborden.