Vorig jaar werd het hele metroverkeer maar liefst elf keer stilgelegd. Door storingen kon er soms een uur lang niet worden gereden. Ook in het nieuwe jaar houden de problemen aan. Vorige week was er een storing van anderhalf uur. Reizigers moesten tijdelijk omreizen met de trein, (pendel)bus of de tram.
Met enige regelmaat reed de metro vorig jaar niet en moesten de reizigers het doen met berichten als deze: ‘Vanaf 09.00 uur lagen alle metrolijnen – 50, 51, 52, 53 en 54 – plat. De dienstregeling is inmiddels voor alle lijnen weer opgestart. Volgens het GVB moet nog steeds rekening worden gehouden met vertraging.‘ Dit was op 28 december de laatste storing van 2021.
De oorzaak van de storingen ligt bij de ingebruikname van het CBTC metrobeveiligingssysteem. De oude metrostellen zijn aangepast aan het beveiligingssysteem, maar zijn daar eigenlijk niet geschikt voor. Ze zijn te versleten om te functioneren met de precisie van het beveiligingssysteem. Van de oudere metrovoertuigen wordt pas vanaf midden 2023 afscheid genomen.
Omdat het systeem niet is gemaakt voor de Amsterdamse situatie werd van begin af aan rekening gehouden met kleinere problemen. Grootschalige storingen werden niet verwacht. In november schreef wethouder Egbert de Vries in een brief aan de gemeenteraad dat het wellicht nog jaren kan duren voordat de problemen met het metrobeveiligingssysteem zijn opgelost.
Het Franse Alstom, de producent van het systeem, heeft vanwege de vele incidenten inmiddels een groot team in Amsterdam beschikbaar om in te grijpen bij storingen van het beveiligingssysteem.