Home .Uit Pagina. Afro-Braziliaanse, Indiase en Wolastokiyik roots in Bimhuis

Afro-Braziliaanse, Indiase en Wolastokiyik roots in Bimhuis

0

Het Amsterdam Roots Festival is weer begonnen. Van 2 t/m 10 juli zijn er tijdens dit festival op verschillende locaties in de stad tal van theatervoorstellingen, films en concerten te bezoeken. Naast het inmiddels vermaarde en vrij toegankelijke Roots Open Air op zondag 7 juli in het Oosterpark organiseert het Roots Festival ook dit jaar in samenwerking met het Bimhuis een serie bijzondere concerten.

 Eelco Hiemstra

Het Bimhuis is bij uitstek de plek voor muzikale experimenten in het grensgebied van vernieuwing, traditie en cultuur en deze concerten van het Amsterdam Roots Festival vormen een mooie aanvulling op de programmering in het Oosterpark. Tijdens drie avonden zijn in totaal vier concerten geprogrammeerd met Afro-Braziliaanse, Indiase en inheems Canadese roots.

Luedji Luna nieuwe diva Braziliaanse muziek

Luedji Luna.

Luedji Luna wordt de nieuwe diva van de Braziliaanse muziek genoemd. Geboren in de stad Salvador in Brazilië en deel uitmakend van de Afro-Braziliaanse gemeenschap, kreeg Luedji al op jonge leeftijd te maken met racisme. Vanaf haar zeventiende verwerkt ze deze pijnlijke ervaringen in haar muziek. Haar songs en poëtische maar geëngageerde teksten werpen nieuw licht op de Afrikaanse oorsprong van de Braziliaanse muziek.

In haar zang en dans straalt ze rust uit, alles gebeurt op een natuurlijke en organische wijze maar komt tegelijkertijd heel krachtig over. Na optredens in heel Brazilië is nu de tijd gekomen voor de start van haar internationale carrière. Tijdens haar concert op 4 juli in het Bimhuis wordt ze begeleid door haar band bestaande uit musici uit Cuba, Kenia, Zweden en Congo.

Bimhuis op 4 juli, aanvang 20.30 uur.

Verbinding tussen Indiase en westerse ritmes: Sarathy Konwar met UPAJ Collective

Sarathy Korwar.

Op donderdag 5 juli staat het programma in het Bimhuis in het teken van Indiase muziek. Tijdens deze avond zijn twee concerten te zien waarin de verbinding wordt gezocht tussen Indiase en westerse ritmes.

Percussionist Sarathy Korwar was al eens in Amsterdam te beluisteren. Samen met de Amerikaanse producer Hieroglyphic Being en de Britse saxofonist en onbetwiste aanvoerder van de Londense jazzscene, Shabaka Hutchings , trad hij eind 2017 op in Paradiso. Korwar bewees zich daarbij als een ijzersterke en zeer strakke drummer.

Op zijn nieuwe album My East is Your West eert Sarathy Konwar grootheden uit de jazz en Indiase muziek die in de jaren 60 en 70 de kloof probeerden te dichten tussen Westerse en Oosterse muziek. Met zijn band, het UPAJ Collective, bestaande uit musici uit de jazz en de Indiase traditie, wil Korwar recht doen aan de muziekstukken van zulke musici als Pharoah Sanders, Alice Coltrane en Ravi Shankar. Het resultaat daarvan is hypnotiserende jazz, een mix van Westerse harmonieën en Indiase vormen als raga en tala.

The Nordanians

The Nordanians. Foto Merlijn Doomernik.

Ook The Nordanians, een driemansformatie uit Amsterdam Noord, begeven zich deze avond op de verbinding tussen Indiase en Westerse muziek. Toen altviolist Oene van Geel, gitarist Mark Tuinstra en tablavirtuoos Niti Ranja Biswas voor het eerst samen speelden, ontstond er spontaan muzikaal vuurwerk. Spoedig daarna begonnen ze samen muziek te componeren die gebaseerd is op traditionele raga’s, vette funk en delicate kamermuziek. The Nordanians hebben sindsdien een meer dan goede  live-reputatie op weten te bouwen.

Bimhuis op 5 juli, aanvang 20.30 uur.

Jeremy Dutcher: niets minder dan een sensatie

Jeremy Dutcher. Foto Matt Barnes.

Op de slotdag van het festival is het Bimhuis de locatie voor een heel bijzonder concert van Jeremy Dutcher. Deze Canadese, klassiek geschoolde tenor en componist is niets minder dan een sensatie. Met zijn herinterpretatie van de inheemse muziek van de Wolastoqiyik, de oorspronkelijke bevolking van Oost Canada, won hij vorig jaar met zijn debuutalbum de Polaris Music Prize, de Canadese Grammy.

Toen de inmiddels 28 jarige Dutcher opgroeide raakte hij bekend met de klanken van het Wolastoqey,de inheemse taal die zijn moeder en oma spraken. Rondom deze taal en cultuur heerste echter schaamte en terughoudendheid omdat de Canadese politiek er op was gericht om kinderen te verengelsen en de inheemse cultuur te ontmoedigen. Heden ten dage schat men dat nog slechts honderd mensen deze taal vloeiend spreekt.

Een stamoudste bracht Dutcher in contact met de muziek van zijn voorvaderen. Deze vroeg hem naar oude opnames uit een Wolastoqiyik archief te luisteren. In dit archief bevonden zich honderden opnames van liederen die meer dan 100 jaar geleden waren ingezongen door een antropoloog die destijds deze inheemse cultuur zag verdwijnen.

Wat Dutcher hoorde was niets minder dan de muzikale weergave van een beschaving. Kenmerkend aan de liedjes was dat ze alle bedoeld waren voor bij bepaalde rituelen of handelingen. Zo werd het bessenpluk-lied alleen in het veld gezongen en het kanolied alleen onderweg in de kano.

Dutcher werkte vijf jaar aan het zich eigen maken van de muziek, transformeerde en arrangeerde ze tot iets nieuws en nam ze uiteindelijk op voor zijn CD, Wolastoqiyik Lintuwakonawa. Hij ziet het vanuit zijn culturele identiteit als inheemse Canadees als zijn plicht om de liederen met de wereld en de jonge Wolastoqiyik te delen. Voor hem is het zoals Jim Pauli, één van de stemmen op de oude opnames, zegt: ‘Als je de liederen terugbrengt, dan breng je de mensen terug, dan breng je alles terug.’

Bimhuis op 10 juli, aanvang 20.30 uur.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here