Historicus Annemarie de Wildt (1956), conservator bij het Amsterdam Museum, is onderscheiden met de Andreaspenning. Zij ontving deze onderscheiding, bedoeld voor Amsterdammers die een uitzonderlijke prestatie met een nationale uitstraling hebben verricht, uit handen van de Amsterdamse cultuurwethouder Touria Meliani. Dat gebeurde tijdens het symposium dat werd georganiseerd in het kader van haar pensionering. De Wildt, die in Oost woont, zette zich meer dan dertig jaar in voor het museum en de stad.
Annemarie de Wildt wordt onderscheiden met de Andreaspenning vanwege haar ‘langdurige en grote inzet voor het behoud van het Amsterdamse culturele erfgoed’, laat de gemeente weten. ‘In het werk van de Wildt stond de geschiedenis van Amsterdam en Amsterdammers vaak centraal. Daarmee maakte de Wildt ruimte voor meerdere perspectieven uit de stad en nog niet vertelde verhalen.’ Als voorbeeld noemt de gemeente de expositie die De Wildt maakte over het Amsterdamse slavernijverleden. ‘De Wildt was een van de allereersten die expliciet de aandacht vroeg voor dit onderwerp,’ aldus de gemeente.
verbindingen tussen de collectie van het Museum en de stad van nu
Annemarie de Wildt was sinds 1986 betrokken bij het Amsterdam Museum, aanvankelijk als tentoonstellingsmaker en vanaf 1995 als conservator. In die hoedanigheid verbond ze zich met vele mensen in de stad, om zo verbindingen te leggen tussen de collectie van het Amsterdam Museum en de stad van nu. Ze schreef tal van blogs en wetenschappelijke artikelen en gaf regelmatig presentaties en workshops in binnen- en buitenland.
‘In de tientallen jaren dat ze voor en vanuit het museum werkte, heeft zij zich met ongelofelijk veel mensen in onze stad verbonden,’ aldus Judikje Kiers, directeur van het Amsterdam Museum. ‘Ze heeft uitzonderlijk werk verricht, zowel binnen als buiten het museum. De veelheid en diversiteit van de tentoonstellingen die Annemarie heeft gemaakt, is opzienbarend. Daarnaast heeft ze voor zeer velen op het vlak van persoonlijke en artistieke ontwikkeling en verbinding veel betekend. Annemarie ging altijd uit van een meerstemmig verhaal, zelfs toen we dat woord nog zelden of nooit gebruikten. Onvermoeibaar was ze op jacht naar de verhalen en objecten van de stad en de Amsterdammers, in alle stadsdelen en ver daarbuiten.’
Baanbrekende tentoonstelling Allemaal Amsterdammers
Zij begon haar carrière bij het Amsterdam Museum in 1985 met de baanbrekende tentoonstelling Allemaal Amsterdammers. Nieuwkomers, nakomelingen, Nederlanders – immigranten vanaf 1550, in samenwerking met verschillende migrantengroepen in Amsterdam. Ook was ze betrokken bij de Gouden Koets-tentoonstelling in 2021. In haar hoedanigheid als conservator hield ze zich bezig met uiteenlopende Amsterdamse onderwerpen, zoals prostitutie, het slavernijverleden, zeemanstatoeages, buurtwinkels, de Oranjes, Ruigoord en graffiti. In de loop der jaren bekleedde ze bestuurlijke en adviserende functies bij onder meer het Verzetsmuseum Amsterdam, de Museumvereniging en de International Council of Museums (ICOM).