Home Dwars nieuws Bezwaar maken bij de Huurcommissie loont

Bezwaar maken bij de Huurcommissie loont

0

Onlangs deed de Huurcommissie uitspraak in een zaak die een bewoner uit de Oosterparkbuurt aanhangig had gemaakt. De huurder had herhaaldelijk gebreken aan de woning gemeld en weigerde de jaarlijkse huurverhoging. De Huurcommissie was van mening dat het verzoek van de huurder redelijk was en verminderde vooralsnog de huurprijs met meer dan de helft.

Tekst en foto Rose Bartholomé

De Huurcommissie is onpartijdig en onafhankelijk en biedt hulp als huurders en verhuurders het niet eens zijn over bijvoorbeeld de huurprijs of het onderhoud. Zij beoordeelt het geschil aan de hand van wet- en regelgeving en doet daarna een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden.

Anna, de huurder, ontvangt mij bij haar thuis. Ze wil liever niet met haar echte naam in de krant om de verhouding met de verhuurder niet nog meer te verslechteren.

Wat was de aanleiding om een beroep op de Huurcommissie te doen?
‘De jaarlijkse huurverhoging was de druppel. Ik had veel overlast van onderhoudswerkzaamheden, onder andere lekkages en gevaarlijke elektra. Nog steeds zijn lopende klachten niet afgerond. Toen de verhuurder de huur wilde verhogen druiste dat in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel. Ik wilde nog één keer proberen om tot een oplossing te komen.’

De Huurcommissie beoordeelt de feitelijke situatie. Als de verhuurder verantwoordelijk is, wordt die gesommeerd de gebreken te repareren. Gedurende de tijd dat het nog niet opgelost is, krijgt de huurder huurverlaging. De meeste gebreken ontstaan na onderhoudswerkzaamheden. De verhuurder doet weinig eindcontrole na werkzaamheden. Het onderhoudsbedrijf vinkt af als een opdracht klaar is, ongeacht of er nog onverwachte gebreken tevoorschijn zijn gekomen. Ook laat de afwerking vaak te wensen over.

Heb je een voorbeeld?
‘Na werkzaamheden aan de douche van de bovenburen lekte ’s avonds veel water via de verlichting uit het plafond in de douche van mij. Een zeer gevaarlijke situatie wegens kortsluiting en brandgevaar. De oplossing van de verhuurder: de stroom uitzetten. Daar zit dan een werkende, alleenstaande moeder met een kind dat de volgende dag naar school moet. Uiteindelijk hebben een paar leden van de bewonerscommissie de verhuurder weten te bewegen tot actie en is er die avond nog iemand langs geweest.’

Wat was overlast?
‘Onderhoudswerkzaamheden zijn per definitie lastig voor je als huurder. Je moet huisraad verplaatsen en je hebt geluidsoverlast. Na het werk ruimen ze slecht op waardoor je blijft zitten met extra schoonmaakwerk. Je moet steeds vrij nemen. De planning van het onderhoud is eenzijdig. Er is geen overleg over wanneer het schikt in verband met je werk. Je moet het als huurder maar allemaal geregeld zien te krijgen. Helaas zit je na het onderhoud met nieuwe gebreken omdat er zo goedkoop mogelijk oplossingen worden gekozen door de verhuurder. Je moet zelf steeds aan de bel trekken. Zelfs dan wordt het vaak niet verholpen.’

Hoe heb je het aangepakt?
‘Via de bewonerscommissie kreeg ik informatie over ‘Wij weigeren de Huurverhoging’. Dat is een landelijke actie tegen de huurverhogingen in het algemeen. Je kunt verschillende redenen hebben om de huurverhoging succesvol te weigeren zoals gebrekkig onderhoud aan de woning. Ik heb voor de zekerheid ook nog via een e-mail mijn bezwaar aan de verhuurder kenbaar gemaakt. De verhuurder reageerde hierop met de mededeling dat hij mijn huurverhogingsweigering zélf aan de Huurcommissie zou voorleggen.

Op advies van !Woon heb ik daarop mijn bezwaar bij/via de verhuurder ingetrokken. Als een verhuurder de Huurcommissie inschakelt, kijkt deze alleen of de verhuurder de juiste wettelijke procedures heeft gevolgd. Ze kijken dan niet meer naar de feitelijke gebreken. Het is daarom beter om als huurder zelf een procedure te starten bij de Huurcommissie. !Woon heeft mij hierbij geadviseerd.’

De Huurcommissie oordeelde in het voordeel van Anna. De jaarlijkse huurverhoging ging niet door. Zij kreeg zelfs tijdelijk een forse huurverlaging tot de gebreken zijn verholpen. De huurcommissie bekijkt per gebrek hoeveel de huurverlaging bedraagt. Zij hebben daar vaste normen voor. Bij ieder gebrek dat verholpen is, mag de huur weer een beetje omhoog tot aan het niveau van vóór de jaarlijkse huurverhoging is. Zo’n gemiste huurverhoging werkt dus jaren door.

De huurverlaging is met terugwerkende kracht vanaf de eerste van de maand waarin de gebreken schriftelijk bij de verhuurder zijn gemeld. Het maximum van de terugwerkende kracht is zes maanden. Waar je wel op moet letten is dat je deze huurverlaging doorgeeft bij de Belastingdienst. Door de lagere huur heb je minder of geen recht op huurtoeslag. Als je dat niet zelf regelt moet je later een groot bedrag terugbetalen. Ondanks het wegvallen van de huurtoeslag had Anna voordeel van de huurverlaging.

Om een zaak bij de Huurcommissie in te brengen moet je de klachten van tevoren schriftelijk aankaarten bij de verhuurder. Dan kun je via de e-mail of met behulp van een klachtenformulier op de website van de Huurcommissie. !Woon kan hierbij helpen.

De verhuurder moet de gebreken binnen zes weken verhelpen. Als dit niet gebeurt kun je de Huurcommissie inschakelen. Op de website van de Huurcommissie kun je een formulier invullen met een beschrijving van de gebreken. Soms wil men nog aanvullende informatie. Daarna komt iemand van de Huurcommissie de zaak in ogenschouw nemen. Die persoon test en meet alles feitelijk. Dan volgt een voorlopige uitspraak op basis van die bevindingen. Beide partijen kunnen daar nog op reageren. Er kan ook een zitting volgen waar je je zegje kunt doen. De definitieve uitspraak krijg je schriftelijk. Anna werd in het gelijk gesteld. Bezwaar maken loont.

Voor meer info www.huurcommissie.nl | !Woon www.wooninfo.nl