Home Kunst Bij Laurel: workshops prentkunst in oude telefooncentrale

Bij Laurel: workshops prentkunst in oude telefooncentrale

0

In oktober is in de oude telefooncentrale bij de Kamerlingh Onneslaan door kunstenaars uit België, Zweden, Turkije  en Engeland het Laurel Project Space geopend. Eerder hadden zij een ruimte in de Jordaan. Laurel biedt momenteel ruimte aan studio’s voor zeventien artiesten en er is een expositieruimte. Deze zomer organiseert Laurel een reeks workshops met verschillende druktechnieken.

Reliëf- en monotype prentkunst, cyanotypie fotogram- en contactdruk, en bodemchromatografie zijn enkele van die druktechnieken. In deze sessies zal de groep nauw samenwerken met kunstenaar Juliet Aaltonen om de techniek en het proces achter elk van de gekozen methoden te begrijpen. Deelnemers aan de workshops krijgen ook de kans om hun prenten te tonen tijdens dee septemberopening van ‘Sensorial Historiography’, waarmee een studie van de K01-site in de tentoonstellingsruimte wordt gebracht.

Het aantal plaatsen is beperkt en er wordt gewerkt op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt. Reserveer op tijd je plek!

Op 31 juli staat de workshop Relief & Monoprintmaking op het programma. Op 5 augustus is de workshop Cyanotype Photogram aan de beurt en op 11 september de Soil Chromatography workshop.

Check www.laurelprojectspace.com |

De workkshops

Relief & Monotype Printmaking Workshop op 31 juli van 12.00 tot 14.30 uur.

Reliëfafdrukken worden gemaakt door een compositie te tekenen, te snijden of te monteren op een drager (matrix) zoals een houten blok, metalen of plastic plaat of steen. Dit oppervlak wordt vervolgens geïnkt en de afbeelding wordt door middel van druk op papier overgebracht, waardoor een afdruk of afdruk ontstaat. Enkele voorbeelden van materialen en geschikte voorwerpen: veren, noppenfolie/plastic, plat schroot of andere vrij zachte natuurlijke materialen met 2D-structuur zoals bladeren, bloemen, gras, mos

Het tweede type prentkunst dat we tijdens deze sessie samen gaan uitproberen is Monotype. Het belangrijkste kenmerk van de monotypetechniek is dat geen twee afdrukken identiek zijn, hoewel veel van dezelfde elementen in een reeks aanwezig kunnen zijn. Een monotype-afbeelding wordt ofwel geschilderd of rechtstreeks op een gladde, ongewijzigde plaat geassembleerd en vervolgens in een pers op papier overgebracht, of met de hand getekend/opgedrukt op de achterkant van materiaal (zoals papier) dat bovenop een geïnkte plaat ligt – waardoor er een keerzijde van die afbeelding of afdruk achterblijft op de onderkant van het materiaal.

Cyanotype Photogram & Contact Print Workshop op 5 augustus 2021 van 12.00 tot 14.30 uur.

Cyanotypes gebruiken een mix van twee chemicaliën; IJzerammoniumcitraat en kaliumferricyanide. Het mengsel van chemicaliën produceert een lichtgevoelig ijzercomplex. Bij blootstelling aan ultraviolet licht wordt het ijzer onstabiel en combineert het met ferricyanide, dat het klassieke cyanotype blauw produceert. De niet-blootgestelde chemicaliën veranderen niet en zijn gemakkelijk uit te spoelen in water. Wanneer u uw papier blootlegt, blijven de delen die zonlicht bereiken blauw, de delen waar het niet kan komen, zullen wit zijn wanneer het papier wordt gespoeld. U kunt verschillende blauwtinten creëren door deze lichtniveaus tijdens de belichting te variëren, door een negatief te gebruiken voor de contactprinttechniek of door items te verplaatsen als u een fotogram maakt. (Zie eerste afbeelding voor eindresultaat).

Soil Chromatography Workshop op 11 september 2021 van 12.00 tot 14.30 uur.

Papierchromatografie is een methode die veel wordt gebruikt in de landbouwindustrie voor het testen van de zuiverheid van verbindingen en het identificeren van stoffen uit monsters, zoals aarde. De mineralen, organische moleculen, eiwitten, vitamines en andere stoffen in de monsters reageren met zilvernitraat en vormen complexen die resulteren in verschillende kleuren, vormen en secundaire structuren zoals pijlen, zones en cirkels op het papieroppervlak. Deze vormen vertellen ons een visueel verhaal over het leven van elk monster/stof.

Hier zullen onze workshopdeelnemers het karakter van de locatie registreren en documenteren door middel van het verzamelen, verzamelen van monsters, het natrekken van een fysieke geschiedenis – het creëren van een ‘zintuiglijke’ kaart van de omgeving binnen, onder en rondom Laurel Project Space: deze sporen transformeren, samen nieuwe verhalen bedenken door interpretatie van de fysieke geschiedenis van de Kamerlingh Onneslaan 1.

 

Vorig artikelTapt Festival: Genieten van koud biertje op warme Jaap Edenbaan
Volgend artikelKoken uit de Krat: ‘Tapas zijn het volle leven’