Home Groen Bij Mediamatic kun je de positieve eigenschappen van de Japanse Duizendknoop ervaren

Bij Mediamatic kun je de positieve eigenschappen van de Japanse Duizendknoop ervaren

0
Foto Willem Velthoven

De Japanse duizendknoop is een snelgroeiende plant die in Europa bekend staat om zijn verwoestende eigenschappen. Bij Mediamatic zien ze echter de positieve eigenschappen van deze exoot. Zij wijzen op de sappige jonge scheuten van de plant. Voedzaam, lekker, sterk, mooi, muzikaal, gezond en slim, maar ook gevreesd. ‘Als je weet wat je doet, is dat echt niet eng.’ Mediamatic aan de Dijksgracht viert de nieuwe oogst en gaat ermee aan de slag tijdens een drieweeks festival.

Volgens de Europese regelgeving mag dit type exoten radicaal worden uitgeroeid. De gemeente Amsterdam trekt 8 miljoen euro uit om Japanse duizendknoop te vernietigen, in de hoop schade aan onder andere funderingen van gebouwen, trottoirs en de vegetatie te voorkomen. Wat velen echter niet weten is dat deze plantensoort een groot aantal positieve eigenschappen heeft, variërend van zijn lekkere smaak en medicinale eigenschappen tot zijn potentieel als basis voor biomaterialen.

‘Tijdens het Japanse Duizendknoop Festival onderzoeken we hoe we in harmonie kunnen samenleven met deze omstreden plant’, vertelt Willem Velthoven, directeur van Mediamatic. ‘In verschillende tentoonstellingen, workshops en proeverijen zullen onder andere de dos en don’ts, de mogelijkheden, unieke texturen en smaken van deze opmerkelijke plant aandacht krijgen. Ook richten we ons op het belang van een veilige oogst, behandeling en bereiding van de plant.’

Het Japanse Duizendknoop Festival opent in het weekeinde van 14 en 15 april. Dan organiseert Mediamatic een 2-daags symposium waarin deskundigen en creatieven uit verschillende disciplines uitgebreid over de Japanse duizendknoop zullen spreken.

Not in my backyard. Kristof Vrancken en Niek Kosten

In de Sluisdeurenloods van Mediamatic zal een foto-tentoonstelling te zien zijn van fotograaf Kristof Vrancken en grafisch ontwerper Niek Kosten. Not In My Backyard! is een (onvolledige) visuele, fysieke en maatschappelijke ontleding van deze invasieve uitheemse plantensoort.

In de tentoonstelling Invasive Energy Harvesting: EROI Drink neemt de Japanse kunstenaar Yoshinari Nishiki je mee in het maakproces van een Japanse duizendknoop energy drink, genaamd EROI Drink (エロいドリンク). Voor deze Amsterdamse editie heeft Nishiki unieke ingrediënten samengesteld, waarmee het publiek binnen de tentoonstellingsruimte een eigen energiedrankje kan bottelen.

The Dog Chased its Tail To Bite it Off is een muurschildering van kunstenaar Alaa Abu Asad waarin hij parallellen trekt tussen de gewelddadige, xenofobe spraak die wordt gebruikt om de Japanse duizendknoop te beschrijven en de taal die vaak wordt gebruikt om menselijke migranten te beschrijven – een taal die de huidige menselijke conditie onthult.

Virgile Durando is kunstenaar in residentie bij Mediamatic. Tijdens het festival toont hij de creaties die hij de afgelopen tijd heeft gemaakt met de Japanse duizendknoop. In een interactieve en informatieve inloop-tentoonstelling deelt hij de kennis die hij heeft verzameld over het gebruik en behandeling van de plant. Hij geeft daarnaast Making With The Maker workshops, waarin je kunt leren weven met de duizendknoop.

Je kunt ook actief aan de slag met de duizendknoop! Het is een bijzondere plant, niet alleen vanwege zijn esthetische waarde maar ook vanwege de vele functionele toepassingen. Zo kun je er  papier van maken en kunnen uit de pigmenten een groot aantal kleuren worden gewonnen. Kunstenaar en bioloog Annemarie Verschoor zet in haar workshops de Japanse duizendknoop in de schijnwerpers. Ook kun je samen met Lucie Havel wol van Nederlandse schapen verven met verschillende delen van de Japanse duizendknoop. Met verschillende technieken kunnen meerdere kleuren verf worden gemaakt.Ook kinderen zijn van harte welkom bij deze workshops!

Mediamatic ETEN is een plantaardig restaurant aan het water. Het restaurant werkt met seizoensgroenten en lokale, soms zelf verbouwde ingrediënten, waarbij onderzoek en concept een belangrijke rol spelen. Met deze onderliggende culinaire basis is het geen verrassing dat de duizendknoop ook zijn weg zal vinden naar de borden en glazen van Mediamatic ETEN. De Japanse duizendknoop kan namelijk een heerlijk ingrediënt zijn. De duizendknoop mag echter in de Europese Unie niet voor consumptie worden verkocht. Alleen het extract van de wortels in de zuiverste vorm, genaamd resveratrol, is beschikbaar voor consumenten.

Japanse duizendknoop kan heerlijk ingrediënt zijn

In de Duizendknoop Kookshow, gepresenteerd door Pauline Wiersema, ontdek je hoe je veilig ingrediënten kunt verzamelen en lekkere gerechten kunt bereiden. De recepten zullen worden gedeeld op de webs. Emile Corre is experimenteel brouwer en innovatief onderzoeker van duurzame oplossingen.

Tijdens het Brouwersberaad zal de toekomst van (niet-)alcoholische dranken worden besproken. Deze eerste editie zal de uitdagingen van de drankenindustrie onderzoeken door enkele van haar meest radicale lokale vernieuwers uit te nodigen. De EatArt Experience van Takako Hamano en Uno Fujisawa stimuleert de vijf zintuigen – zien, horen, proeven, aanraken en ruiken. Door elementen als kunst en geluid te combineren wordt in de kassen van Mediamatic een unieke ervaring met de duizendknoop gecreëerd.

Japanse Duizendknoop Festival opent in het weekeinde van 14 en 15 april en duurt tot 7 mei. Check mediamatic.net