Home Oostelijk Havengebied Brug over het IJ vanaf het Java-eiland is van de baan

Brug over het IJ vanaf het Java-eiland is van de baan

0

De brug die het Java-eiland verbindt met Noord komt er niet. Een onafhankelijke adviescommissie stelt vast dat het IJ als drukke vaarroute op dat punt te smal is. De commissie stelt voor in Noord parallel aan het IJ een snelle, vlotte en veilige fietsroute aan te leggen die en te laten aansluiten op de fietsroute in Oost met een oeververbinding in de buurt van het Stenen Hoofd in Noord en in Oost in de buurt van het Azartplein.

Een voltooide binnenring voor fietsverkeer bepaalt volgens de commissie locaties voor toekomstige oeververbindingen ten oosten en westen van het centrum. Daar sluiten ze dan aan op regionale netwerken voor langzaam verkeer aan beide zijden van het IJ. Het draait volgens de adviescommissie onder leiding van de Belg Alexander D’Hooghe om goede verbindingen en waar en hoe die moeten komen. Op die manier kan de stad haar woningambities waarmaken, terwijl die ook nautisch inpasbaar zijn.

De keuze tussen bruggen of tunnels is nog niet gemaakt. De commissie stelt dat het mogelijk is om een brug veilig te maken voor scheepvaart – net als dat het even perfect mogelijk is om van een tunnel een veilig, vlot, en aangenaam onderdeel van de openbare ruimte te maken.

Al eerder liet oud-verkeerswethouder Hans Gerson weten dat het Java-eiland de verkeerde plek is voor een brug over het IJ. Een brug vanaf het Azartplein, een stukje oostwaarts, vond hij logischer. Daarmee haalde hij een plan van ruim tien jaar geleden van stal. Nu is dat plan weer actueel.

De commissie D’Hooghe werd ingesteld omdat Amsterdam en het Rijk en Rijkswaterstaat het niet eens werden over een brug vanaf het Java-eiland naar Noord. Die zou op die plek tot gevaarlijke situaties kunnen leiden op deze drukken vaarroute. Dat is nu door de commissie bevestigd.