Amsterdam start een ontmoedigingscampagne tegen overlastgevend toerisme. Deze online campagne is gericht op ‘Overlasttoeristen’ die naar Amsterdam willen komen om ‘los te gaan’. In eerste instantie worden mannen in de leeftijdscategorie van 18 tot 35 jaar in Groot-Brittannië benaderd. Later gaat de campagne zich ook richten op potentiële overlastgevende bezoekers uit Nederland en andere EU-landen.

Toeristen die naar Amsterdam willen komen om ‘los te gaan’ en zich online voorbereiden met verschillende zoektermen in zoekmachines, zoals ‘stag party Amsterdam’, ‘cheap hotel Amsterdam’ en ‘pub crawl Amsterdam’, krijgen waarschuwingsadvertenties te zien. De advertenties laten de risico’s en gevolgen zien van overlast en overmatig alcohol- en drugsgebruik, zoals boetes, opgepakt worden, een strafblad, ziekenhuisopname en gezondheidsschade. Door te waarschuwen voor de risico’s en mogelijke gevolgen, zal een deel van de bezoekers worden ontmoedigd om te komen, is de verwachting.

Bezoekers blijven welkom

‘Bezoekers blijven welkom, maar niet als ze zich misdragen en overlast veroorzaken’, zegt wethouder Sofyan Mbarki. ‘Dan zeggen we als stad: liever niet, blijf weg. Amsterdam doet al ontzettend veel als het gaat om maatregelen tegen overmatig toerisme en overlast en we gaan ook een stuk verder dan andere grote steden in Europa. We moeten de komende jaren wel nog méér doen als we toerisme op een duurzame manier een plek willen geven in onze stad. Amsterdam is een wereldstad en daar hoort drukte en levendigheid bij, maar om onze stad leefbaar te houden kiezen we nu voor begrenzing in plaats van onverantwoorde groei.’

Social media en waarschuwingsborden

Ook bezoekers die al in de stad zijn worden zowel online als offline geïnformeerd over hoe ze zich het beste kunnen gedragen om overlast in de stad te verminderen. Zo worden bezoekers via social media geïnformeerd en komen er waarschuwingsborden geplaatst met informatie over het verbod op wildplassen, dronkenschap, geluidsoverlast en het kopen van drugs bij straatdealers. Ook geven hotels het hele jaar door informatie aan bezoekers via lcd-schermen in de lobby en door plattegronden uit te delen. Bovendien worden hosts ingezet om bezoekers aan te spreken bij het uitgaan.

Naast de campagnes stelt het college de gemeenteraad verschillende maatregelen voor, waaronder aangescherpte sluitingstijden, een blowverbod en beperking alcoholverkoop in bepaalde gebieden van de binnenstad nog dit voorjaar in. Deze maatregelen sluiten aan bij de eerder ingezette koers vanuit de Aanpak Binnenstad. Ook is het college in gesprek met aanbieders van vrijgezellenfeesten in de binnenstad en hun rol in het terugbrengen van het overlasttoerisme.