Commissie adviseert: twee bruggen over het IJ en twee nieuwe ponten

    0

    Een onafhankelijke adviescommissie onder leiding van Alexander D’Hooghe adviseert om twee nieuwe bruggen over het IJ aan te leggen en de bestaande Amsterdamse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal te vernieuwen of uit te breiden. De twee nieuwe bruggen moeten komen op de locaties waar de toekomstige fietsbinnenring het IJ kruist. In Oost is dat een brug tussen het KNSM-eiland en de Johan van Hasseltweg en in West een brug tussen Haparandadam en NDSM.

    Voor de oostzijde van de stad adviseert de commissie bestaande uit de gemeente, het Rijk en de betrokken nautische partijen om de Amsterdamse brug over het Amsterdam-Rijnkanaal te vernieuwen of uit te breiden en aan te sluiten op de fietsbinnenring. Het voorstel is om het brugdek te verbreden om wellicht een tram mogelijk te maken en de doorvaart onder de brug te verbreden tot honderd meter.

    De commissie D’Hooghe adviseert ook twee nieuwe pontverbindingen. Een van de Kop Java-eiland naar Hamerkwartier en de andere pontverbinding van Sporenburg naar de Sluisbuurt. Bovendien stelt de commissie een nieuwe voetgangerstunnel bij het Centraal Station voor. Deze tunnel moet een nieuwe in- en uitgang worden van het Centraal Station op de noordoever van het IJ. De twee huidige pontverbindingen van Pontsteiger naar NDSM en van Azartplein naar Zamenhofstraat zouden dan niet meer nodig zijn.

    De gewenste hoogte van de bruggen is 12,50 meter, met een minimum van 11,35 meter. Daarmee zou ook de veiligheid voor de scheepvaart en de doorvaart op het IJ zijn gegarandeerd. De bruggen zijn ook toegankelijk voor trams en/of bussen.

    Buiten de twee voorgestelde bruggen zouden er in de toekomst geen andere bruggen meer moeten komen over de Rijkswateren in Amsterdam. Verder vindt de commissie het geen goed idee om de IJ-tunnel open te stellen voor fietsverkeer.

    De gemeente gaat nu samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoeken welke vervolgstappen er kunnen volgen. Verwacht wordt dat er in het najaar bestuurlijke afspraken worden gemaakt met het Rijk over een definitief inrichtingsplan voor het IJ.