De ondernemers van de Czaar Peterbuurt en BAM Keramiek slaan de handen ineen met een bijzonder project: de Amsterdamse Scheldmokjes. Vier mokken, voorzien van iconische scheldwoorden én een illustratie van molen De Gooyer – het trotse symbool van (Centrum-)Oost – vormen samen een humoristisch en creatief antwoord op de aanhoudende overlast in de buurt.
De aanleiding is minder vrolijk: door grootschalige werkzaamheden aan riolering, bekabeling en bestrating ligt de Czaar Peterstraat al maandenlang open. Het winkelend publiek blijft weg, en de frustratie onder ondernemers groeit. ‘De zaak bleef leeg, de moed zakte in de schoenen’, vertelt Lisanne van Zanten van BAM Keramiek. ‘Tot ik dacht: waarom maken we er geen kunst van?’

Tijdens een bijeenkomst van de ondernemersvereniging, georganiseerd door winkelstraatmanager Femke Giese, werd het idee geboren: Scheldmokjes als creatieve uitlaatklep. Na het eerdere succes van BAM-scheldmokjes in Utrecht is nu Amsterdam aan de beurt. In samenwerking met Greenberg Oaktree Interieurontwerp (ook creatieve buurtondernemers) werden vier mokken ontwikkeld met typische Amsterdamse krachttermen, waaronder Krijg de kolere (een ode aan de film Ciske de Rat, die zich afspeelt in deze buurt), Bijgoochem, Klootviool en Mokkel.
Iedere mok is een kunstwerk op zich en wordt lokaal geproduceerd. Ondernemers in de buurt kunnen pakketten van 10 mokken inkopen en verkopen in hun winkels. Een deel van de opbrengst gaat terug naar de ondernemersvereniging, die zich inzet voor de leefbaarheid en zichtbaarheid van de buurt.
Kom mee schelden – op z’n Amsterdams!
De Scheldmokjes worden feestelijk gelanceerd tijdens Tour de Czaar, de jaarlijkse braderie van het Czaar Peter Kwartier. Ondanks de opgebroken straten gaat het evenement door in aangepaste vorm – en met extra veel karakter. Je kunt die dag je eigen scheldmokje bemachtigen bij één van de deelnemende ondernemers in de Czaar Peterbuurt.





