De langgerekte vorm van het centrale deel van IJburg, Haveneiland-Oost en -West, leidt natuurlijk ook tot lange rechte straten en lanen. De bekendste is uiteraard de IJburglaan, de brede hoofdstraat waar ook tram 26 rijdt. Inmiddels doen ze dat met gekoppelde tramstellen omdat de vele IJburgers er anders niet meer inpasten. Zelf nam ik, toen ik nog op IJburg woonde, de tram alleen als het heel slecht weer was. Dat deed natuurlijk iedereen op zo’n dag, waardoor hij ook toen al vaak overvol was. Gelukkig woonden wij bij de tweede halte en dan paste het meestal nog net.
Sinds 1982 woonde Fokko Kuik in verschillende buurten in Oost, werkte ruim 20 jaar als verkeersadviseur bij de gemeente en is sinds vorig jaar postbezorger in de Watergraafsmeer. Zo bouw je persoonlijke banden op met verschillende straten in Oost. Volg Fokko Kuik door de straten van Oost.
Een veel mooiere lange straat op IJburg is de Bert Haanstrakade, aan de noordkant van het Haveneiland. Daar heb je een mooi uitzicht op het ruime sop van het IJmeer en kun je de skyline van Durgerdam bewonderen. Bij mooi weer zeker, maar eigenlijk meestal ook bij wat slechter weer vond ik het altijd leuk om er langs het water te wandelen. Ik herinner me nog een winter, ik vermoed die van 2012, dat er ijs was zover je kon kijken, maar ook bij een harde noorderwind was het spectaculair om langs het water te lopen.
Laatst ben ik er weer eens voor omgefietst. Eerst langs de woonschepen van de Cas Oorthuyskade, waar me opviel dat er maar liefst twee woonschepen met de naam ‘Johanna Amsterdam’ liggen. Toen langs de extreem lange rode bank op de Bert Haanstrakade. Daar zit bijna nooit iemand op, maar als kunstwerk staat hij er wel mooi, zullen we maar denken.
Wat me laatst vooral opviel was de dubbele bomenrij met inmiddels forse iepen. Op de bomenatlas van de gemeente zag ik dat ze in 2005 geplant zijn, dus ze moeten inmiddels wel zo’n 25 jaar oud zijn. Toen wij er voor het eerst liepen, in 2003 of 2004 waarschijnlijk, stonden ze er dus nog niet. Vandaar dat ik er geen actieve herinnering aan heb, zoals men dat tegenwoordig zegt. Mooi voor de wandelaars en de hondjes, die bomen in een groenstrook, maar misschien wat minder voor de bewoners van het eerste uur. Die zijn het vrije uitzicht vanuit hun woning over het water toch een beetje kwijt geraakt.
Over dat uitzicht gesproken, met de aanleg van IJburg tweede fase is dat ook behoorlijk aan het veranderen. Het Strandeiland en het Buiteneiland, waar nu nog steeds zand opgespoten lijkt te worden, schermen het vrije zicht op het grote IJmeer grotendeels af. Het is steeds meer een binnenbaai aan het worden. Dat heeft ook zijn charme, maar ik miste toch een beetje het vergezicht van 20 jaar geleden. Om dat te zien moet ik dan straks toch nog wat verder omfietsen naar het toekomstige ‘Oosterend’.
Een leuke plek aan de Bert Haanstrakade vormt de brug en de sluis die de binnenhaven van IJburg verbindt met het open water. Dat haventje roept bij mij altijd een beetje een vakantiegevoel op. Met de terrasjes er omheen en de inmiddels ook aan de westkant gesloten bebouwing (mooi gebouw hoor, dat Jonasgebouw, ook van binnen!) is het een knus haventje geworden, dat een beetje lijkt te verwijzen naar de havenstadjes aan de voormalige Zuiderzee. Jammer dat er nog geen IJburgse klederdracht is bedacht, zoals op Urk of in Spakenburg! Maar het is een leuke bestemming om op een zonnige dag eens naar toe te fietsen. Tot mijn genoegen zag ik dat de oudste café-restaurants aan de haven, NAP Amsterdam en Dok48, er nog steeds zitten.
Lees ook
De andere straten van Fokko Kuik