Home Dwars nieuws Deelfietsen, een nieuwe start

Deelfietsen, een nieuwe start

0

Velen weten het nog goed, een paar jaar terug werd de stad ineens overspoeld door, soms letterlijk, bergen ‘zwerffietsen’ van allerlei aanbieders. Het waren er maar liefst 7.000 en ze werden overal geparkeerd of erger, neergesmeten. Het werd al snel een zooitje en de Amsterdammers kwamen in opstand. Hierdoor werd deze poging van de deelfietsen al snel einde verhaal.

Terwijl het best een goede oplossing kan zijn voor Amsterdammers die even een fiets nodig hebben, maar juist ook voor mensen van buiten Amsterdam om bijvoorbeeld het openbaar vervoer te combineren met het laatste stukje op de fiets en hierdoor dus niet met de auto de stad in hoeven. Of de toerist die de stad fietsend wil leren kennen. Ik ben al jaren fan van de deelfietsen van Parijs. Ik vind het een hele leuke manier om de stad te leren kennen in plaats van weggestopt onder de grond in de metro.

Kortom, we wilden kijken of we op een beter georganiseerde manier iets kunnen proberen met deelfietsen. Dit doen we door met, een ontheffing onder voorwaarden, ruimte te geven aan een aantal aanbieders en de komende twee jaar kijken we hoe de deelfietsen bijdragen aan de bereikbaarheid van Amsterdam. Per 15 juni zijn we gestart met dit nieuwe experiment. Door verschillende delen van de stad worden 1400 fietsen verspreid. De fietsen staan op strategische plaatsen, bijvoorbeeld bij stations van het openbare vervoer en knooppunten én ze mogen alleen op specifieke plaatsen terug gezet worden om de verhuur weer te beëindigen. En dit keer zijn er ook elektrische bakfietsen bij, Amsterdamser krijg je het toch niet?!

In Oost komen 300 in eerste instantie gewone fietsen met vaste standplaatsen. Daarnaast komen er 68 elektrische bakfietsen die een vaste parkeerplek krijgen. Een van die plekken is vlakbij mijn huis (niet zelf uitgekozen!), maar ik vind het wel handig met twee kleine kinderen en geregeld best wat spullen die verplaatst moeten worden.

De fietsen komen onder andere op IJburg, maar ook bij station Muiderpoort, Amstelstation, Sciencepark, Wibautstraat en Spaklerweg. Je kan er overal mee naar toe in de stad, maar alleen terug in Oost op een specifieke plek (station) geef je de fiets ‘vrij’ en stopt de huur. De bakfiets breng je terug naar de locatie waar je de fiets hebt opgehaald.

De gewone fietsen worden op termijn gedeeltelijk vervangen door elektrische fietsen, zodat je nog makkelijker van IJburg bijvoorbeeld naar tot bijna bij het Centraal Station kan fietsen en minder afhankelijk bent van de illustere tram 26.

We hebben goede afspraken met de aanbieders die dit twee jaar mogen proberen. Alle fietsen zijn uitgerust met gps en daardoor kunnen de aanbieders voorkomen dat fietsen gaan zwerven of verweesd raken. Alles staat klaar om het dit keer een geslaagd experiment te laten zijn, waarbij zowel Amsterdammers als bezoekers een gezond en prettig alternatief hebben voor auto of openbaar vervoer. Op www.amsterdam.nl/deelvervoer staat een aparte pagina over de deelfietsen en komt nog een plattegrond over de locaties van de deelfietsen te staan.

Wie weet tot binnenkort op de (bak)fiets?