In een vorige IJopener werd het al kort gemeld: boekhandel Van Pampus in het Oostelijk Havengebied is verhuisd ‘naar het centrum van het dorp’. We nemen een kijkje in de nieuwe vestiging en spreken met eigenaar Carel van Pampus.
Joost van der Vaart | Foto Marcel de Cnock
Bijna veertien jaar was boekhandel Van Pampus aan de KNSM-laan 303 gevestigd. Hij zat aanvankelijk tussen leuke winkels in een entourage van ‘roest, haven en romantiek’. De vaste klanten wisten de weg naar het boekensouterrain te vinden. Maar haast ongemerkt verliep het tij. Het werd stiller daar, de winkels ernaast en verderop veranderden en kregen soms onduidelijke bestemmingen. De omzet daalde. Het werd tijd voor verandering.
Ruim twee jaar kostte het eigenaar Carel van Pampus voordat hij z’n boekhandel van de KNSM-laan kon verhuizen naar een plek in het winkelhart van het Oostelijk Havengebied. De zaak zit sinds zaterdag 15 januari, de dag dat de laatste lockdown eindigde, aan de C. van Eesterenlaan 17, vlakbij winkelcentrum Brazilië. Met aan de ene kant Thull’s delicatessen en aan de andere kant de fotoservice van The Photo Factory. Verderop links en rechts zitten de drukbeklante vestigingen van groenteboer Borneo en rijwielhandel Fietstop. Kortom, reuring genoeg daar.
Heimwee naar de oude winkel, hoe gezellig die ook was, hebben Van Pampus en de werknemers niet. ‘We hebben hier meer binding met de straat, we kunnen zien wat er gebeurt en onze klanten kunnen ons zien. Bovendien is er meer licht in de winkel en lopen de mensen makkelijker naar binnen. Ons werkplezier is groter’, zegt Carel van Pampus met een twinkeling in z’n ogen. Hij zal het niet ontkennen: de omzet op de nieuwe plek is toegenomen. Zoals hij gehoopt had.
Van Pampus, 66 jaar en woonachtig in de buurt, wil het eigenlijk rustiger aan doen. Hij hoeft niet persé ‘in het harnas naast de kassa te sterven’. Minder draven, een beetje toezicht houden achterin de winkel – dat is wat hij nu wil. Het is altijd zijn droom geweest dat zijn zaak hem overleeft. Maar voor een eventuele overdracht heb je een goede locatie nodig.
Toen hij eenmaal het besluit had genomen om de KNSM-laan te verlaten, was een geschikte nieuwe plek niet meteen voorhanden. Na enig speurwerk kwam hij uit bij de Van Eesterenlaan 17. Daar zat een importbedrijf van Turkse kleding, met de gordijnen meestal dicht. ‘Ik stapte naar de eigenaar met de vraag of we konden ruilen. Wij naar zijn plek, hij naar de onze. Dat wilde hij eerst niet. Later wel, maar uiteindelijk is hij toch niet naar de KNSM-laan gegaan. Terwijl wij wel hierheen zijn gekomen.’
De nieuwe vestiging is wat kleiner dan de oude. ‘Dit is meer een schoenendoos, onze oude winkel was een romantische grot.’ Carel van Pampus en z’n werknemers vinden het ‘een uitdaging’ om er ook in deze kleinere ruimte iets moois van te maken. Het settelen kost tijd en aandacht. ‘We zullen ons moeten aanpassen. Maar ik heb er groot vertrouwen in dat het lukt.’
Zoals zoveel winkels is boekhandel Van Pampus de coronatijd en de lockdowns met moeite doorgekomen. De inkomsten daalden drastisch, hoewel de zaak eigenlijk altijd open bleef. ‘Onze deur stond ook tijdens de lockdowns op een kier, maar veel maakte dat niet uit. De meeste klanten bleven weg.’ Wat een verschil met nu. Meteen al op de eerste dag liep het storm. ‘We gingen – puur toeval – open toen heel Nederland weer open ging. Beter kon niet’, zegt Van Pampus.
Intussen heeft hij een interessante ontdekking gedaan. Omdat er meer en ook andere klanten de winkel binnenlopen zal hij misschien zijn assortiment moeten aanpassen. ‘Ik wil geen middle of the road-boeken, maar ik wil ook geen dief van mijn eigen portemonnee zijn. We zullen een nieuw evenwicht moeten zoeken: onze trouwe klanten blijven verrassen en de nieuwe, die bijvoorbeeld naar Eva Jineks boek Droom groot vragen, net zo goed bedienen.’
Hoewel de omzet is gestegen, zal zijn boekhandel ook op de nieuwe locatie niet meteen een vetpot worden, verwacht hij. Hoge rendementen zijn uitzonderlijk in de ‘fysieke’ verkoop van boeken. De concurrentie met online is groot. Van Pampus was dan ook blij toen zijn standorganisatie, de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek, met een ‘koop lokaal’-campagne kwam. ‘Dat motto past bij ons. Er is in het Oostelijk Havengebied koopkracht en opleiding, dat hebben we als boekhandel nodig. Het is de buurt die de winkel onderhoudt en daar zijn we erg dankbaar voor.