Home Dwars nieuws Elk groot gebouw is ooit klein begonnen

Elk groot gebouw is ooit klein begonnen

0

Kinderen bekijken vol aandacht de plattegrond van hun eigen school. Hoe ontwerp je een school en hoe ‘lees’ je eigenlijk een plattegrond? Wat is een maquette en waarom maken architecten die?

Wendeline Thole  

Architectuur op basisschool Het Spectrum

Leerlingen van basisschool Het Spectrum hebben elke donderdag les van Horst Grütering, een kunstvakdocent van De Rode Loper op School. En daar kijken de leerlingen altijd naar uit. Horst, van oorsprong industrieel vormgever, komt namelijk met spannende opdrachten in de klas en laat de kinderen bijzondere dingen maken. Horst heeft een grote fascinatie voor bewegende design/kunstobjecten en heeft als ontwerper onder andere voor de Bijenkorf en Schiphol gewerkt. Sinds 2 jaar heeft hij het roer omgegooid en geeft hij ‘maaklessen’ in het basisonderwijs.

Horst is enthousiast: ‘Het is een heerlijke familie waar ik wekelijks mag werken. Elke week word ik door de kinderen verrast.  Ik heb grote affiniteit met de kinderen uit het speciaal onderwijs en werk hier echt vanuit mijn hart.’

Leren door te doen

Leerlingen van het speciaal onderwijs hebben vaak moeite met vakken als rekenen en taal. Het Spectrum kiest er bewust voor om de extra subsidie die vanwege de coronapandemie is bestemd om achterstanden bij kinderen weg te nemen, te gebruiken voor kunsteducatie. In kunstlessen leren de kinderen op een andere manier, met hun handen en door motorische vaardigheden te ontwikkelen. Door creativiteit te stimuleren en fantasie te prikkelen, laten de kinderen zien wat ze wél kunnen. Elke week op vaste middagen geven verschillende kunstdocenten van De Rode Loper op School les op SBO Het Spectrum.

Bouwen in het klein

De kunst- & technieklessen van Horst zijn heel divers. Kinderen zoeken op eigen wijze naar oplossingen, hoe pak je een technisch probleem aan en wat heb je allemaal nodig? Ze leren werken met gereedschap, verschillende materialen en krijgen veel kunstzinnige vrijheid. Nadat de kinderen een nieuw schoolgebouw hebben ontworpen, gaan ze aan de slag met hightech architectuur. Ze maken fascinerende ontwerpen en werken die uit in kleine gebouwen van karton, hout en tape. Met miniatuur poppetjes erbij komen de gebouwen tot leven en krijgen de gebouwen een duidelijke maatvoering. Trots presenteren de kinderen hun werk: van het nieuwe hoofdkantoor van Nike tot een moderne molen.

Zwevende kunst

Kinderen komen zo op een speelse manier in aanraking met de wetten van de natuur, met ruimtelijke vormgeving. Ze spelen met evenwicht, ontwikkelen hun fijne motoriek en leren anders kijken.
Zo ook met de lessen rondom de pionier van de kinetische (bewegende) kunst Alexander Calder. Hij is de eerste die sculpturen van hun sokkel haalt en ophangt, waardoor ze lijken te zweven in de lucht: grote, kleurrijke mobilen. Ook de kinderen hebben prachtige mobilen ontworpen, hun eigen Calder-installatie pronkt in de school. En als kers op de taart neemt Horst de kinderen binnenkort mee naar de tentoonstelling Calder Now in de Kunsthal Rotterdam. Wie is hier nu de echte grote meester?