Een fietsbrug tussen de Sluisbuurt op het Zeeburgereiland en het Oostelijk havengebied komt er niet. Wel is de gemeente van plan een pontverbinding tussen de Sluisbuurt en Sporenburg te realiseren. De pont zou eind van dit jaar al moeten varen.
Sporenburg leek de meest logische plek om een brug naar Zeeburgereiland op aan te sluiten. Bewoners van Sporenburg waren daar niet blij mee. De rustige wijk zou een drukke doorgangsweg voor fietsers worden. De steiger voor de pont zou echter ook op Sporenburg moeten komen. Dat betekent d
Naar verwachting rijden er in de toekomst zo’n 25.000 fietsers per dag via het Zeeburgereiland naar de stad en terug. De gemeente onderzocht verschillende mogelijkheden voor een fietsverbinding vanaf het Zeeburgereiland naar de oostelijke binnenstad. Een fietsbrug naar Sporenburg zijn of een fietsbrug via Cruquius naar Borneo. Ook de mogelijkheid van een fietstunnel naar het Oostelijk Havengebied was een optie. De gemeente heeft nu besloten dat er geen fietsbrug komt tussen het Zeeburgereiland en Sporenburg. Een brug blijkt niet haalbaar. De breedte van het water maakte het lastig een brug te realiseren. Ook een tunnel voor fietsers zit er niet in.
De commissie D’Hooghe bracht in de zomer haar advies uit over welke bruggen rond het IJ in zijn. Daarin stelden zij voor om twee nieuwe bruggen over het IJ te bouwen. Een vanaf de NDSM-werf naar de Haparandadam, en een vanaf de Johan van Hasseltweg in Noord naar het Azartplein op het KNSM-eiland. Een brug tussen Zeeburgereiland en het Oostelijk Havengebied kwam al niet terug in het advies. Wel werd aanbevolen de route over de Amsterdamsebrug aan te passen en geschikt te maken voor grotere stromen fietsers en openbaar vervoer. Dit in combinatie met een permanente veerverbinding tussen Sporenburg en Sluisbuurt.