Reclame voor ‘fossiele producten’, zoals auto’s die rijden op fossiele brandstoffen of vliegtickets tegen dumpprijzen is niet meer te zien in de metrostations. Amsterdam is de eerste stad van Nederland die reclame voor fossiele producten uit het straatbeeld wil weren. De afspraken over reclames in de metrostations zijn hiervan de eerste stap.
Op het digitale netwerk van de Amsterdamse metro is geen reclame voor fossiele olieproducten ten behoeve van de aandrijving van motoren en machines meer te zien. Ook reclame voor voertuigen die worden aangedreven door fossiele brandstoffen worden geweerd. Voor vliegmaatschappijen is het niet meer toegestaan vermelding te maken van dumpprijzen voor vliegreizen. Het is juridisch gezien niet mogelijk om bedrijven die reclame willen maken in de metrostations in zijn geheel te weren, dit is alleen mogelijk op productniveau.
Naar aanleiding van een door de gemeenteraad aangenomen motie gaat de gemeente ook met andere exploitanten in de stad in gesprek over het weren van reclame voor fossiele producten in de publieke ruimte. Achterliggende gedachte is dat een stad wil zijn waar zuinig met energie wordt omgesprongen, waar energie alleen duurzaam wordt opgewekt en waar grondstoffen en materialen oneindig worden hergebruikt. Op die manier wil het college de CO2-uitstoot in Amsterdam met 55 procent terugdringen in 2030. Reclame die in de stad te zien is, zou een afspiegeling van die ambitie moeten zijn.