De broers Gerard en Jan Krabben bestieren bijna zeven jaar De Nieuwe KHL aan de Oostelijke Handelskade. De combinatie van café-restaurant, podium, evenementenlocatie, terras en buurtgebouw heeft de coronatijd goed doorstaan en is succesvol. Wat is het geheim? Tijd voor een gesprek.

Anne-Mariken Raukema

Een moderne vorm van het dorpshuis, of zoals ze het in Vlaanderen wel noemen, een stadscafé. Dat hadden de broers voor ogen toen ze in april 2016 de exploitatie van De Nieuwe KHL overnamen van Trees Jong en Richard Mosterd. Zij hadden eind jaren 90 samen met actieve buurtbewoners het monumentale pand gered van de sloop en waren er na een restauratie in 1999 een horecagelegenheid met ruimte voor sociale en culturele activiteiten begonnen. En zij bewoonden vanaf dat moment de bovenverdieping. Daar wonen inmiddels andere mensen. ‘Er worden hier geboorte- en verjaardagsfeesten en herdenkingen gehouden; alle dingen van het leven worden hier gevierd’, aldus Gerard Krabben.

De eerste verjaardag die Gerard – en korte tijd later ook zijn vrouw – vierde in het nieuwe etablissement was z’n zestigste. Hij had tien jaar gewerkt als hoofd ‘natte’ horeca bij P3 in Purmerend, een pop- en cultuurpodium. Andere horeca-ervaringen deed hij eerder op als uitbater van café Het Bruine Paard, café Weltschmerz, Club Mazzo, maar ook bij een KFC-vestiging in de Bijlmer, waar hij drie jaar de scepter zwaaide.

Jan, die zes jaar jonger is, was werkzaam in de evenementenbranche, als producent van onder andere Cirque du Soleil en Sensation. Hij leerde Richard en Trees kennen toen hij uitvoerend producent was bij Sail, editie 2010. Hij kwam er regelmatig, vond de locatie bijzonder en toen hij bij de volgende editie, in 2015, van de eigenaren vernam dat zij er wel mee wilden stoppen, viel het kwartje. Gerard: ‘ Het was spannend genoeg, ik zat goed bij P3, maar weer eigen baas zijn en het idee nog een laatste ding op te zetten zorgden ervoor dat er wat ging kriebelen. Hun beider achtergrond en grote netwerken kwamen op een vanzelfsprekende manier samen. De drie poten (restaurant, podium en verhuur) vormen nu een logische eenheid die elkaar versterken.

De nieuwe chef-kok komt uit Portugal

Inmiddels maakt een kwart van alle podiumbezoekers gebruik van het theatermenu. Dat is meer dan voor corona en vormt inmiddels een trouw publiek dat uit heel groot Amsterdam komt. ‘De koppeling podium en horeca spreekt mensen aan’, aldus Jan. Het geheel is kleinschalig en persoonlijk. Er zijn andere theaters in de stad met horeca, maar dan heb je het over de omvang van Carré of Nieuwe De la Mar. Gerard vult aan: ‘Tijdens corona werd het podium belangrijker. We organiseerden ‘anderhalve meter sessies’, kleine intieme optredens met maximaal dertig gasten. De goedwerkende formule met het theatermenu is gaandeweg gegroeid. De klassieke, Franse gerechten van chef-kok Mathijs lokte zowel buurtbewoners als theaterbezoekers naar het restaurant. Geleidelijk aan is de keuken verbreed naar ‘mediterraan’. De nieuwe chef-kok komt uit Portugal en is vegetarisch, wat weer z’n invloed zal hebben op de doorontwikkeling van de keuken.

Kibbelen en buffelen

De samenwerking tussen de broers verloopt goed. Ze kennen elkaar al bijna zestig jaar, ze laten elkaar niet voor verrassingen staan. Jan: ‘Natuurlijk is er altijd wel wat om over te kibbelen en dat doen we dan ook. Maar kort daarna is het weer over.’ Het enige wat telt is het algehele belang: De Nieuwe KHL. Dat er wel grote verschillen zijn, komt de zaak alleen maar ten goede. Zo is Jan duidelijk zakelijker en doet daarom de administratie en de financiën. Gerard is meer gericht op de werkvloer, regelt de inkoop. Zaken als verhuur en programmeren doen ze samen, maar waar nu een accent ligt, kan dat over een half jaar weer anders zijn. en is. Voor beide broers is gastvrijheid erg belangrijk.

De uren die Gerard en Jan maken in hun onderneming tellen ze allang niet meer. Net als veel collega’s in de horeca heeft corona er flink in gehakt. Mede dankzij de overheidssteun (TVL en NOW) hebben we het overleefd, maar desondanks zijn er flinke schulden opgebouwd, die nu wel in rap tempo worden afgelost. Met negen man op de loonlijst (niet allemaal full-time) en een pool die op afroep beschikbaar is als er feesten en partijen zijn, is het aanpoten. Maar, zo klinkt het duidelijk: ‘De avonden maken het werk hier wel erg leuk! Het is echt loon naar werken.’

Pittige Mosterd en KHL Chantant

Het aanbod van podiumactiviteiten is indrukwekkend en herkenbaar; er ligt een stevig accent op liedkunst. Bekende en nog minder bekende artiesten treden er op. Twee programmaseries worden zelf ontwikkeld: Pittige Mosterd en KHL Chantant. Om beide te kunnen realiseren is een stichting in het leven geroepen, waarvan Gerard voorzitter is. Deze rechtspersoon kan subsidies aanvragen, zoals die al voor Pittige Mosterd bestaat en voor KHL Chantant wordt ingediend. Pittige Mosterd, een prikkelende talkshow vindt zes keer per seizoen plaats, drie keer in het voorjaar en drie keer in het najaar. Eind februari komt Ruud Douma (beter bekend als Dolly Bellefleur), een maand later is columnist, schrijfster en cabaretière Paulien Cornelisse er gast, in april journalist, schrijver en programmamaker Coen Verbraak. In de serie KHL Chantant staat steeds een thema centraal. De ene keer is dat ‘Drank’, de andere keer ‘Duitsland’ of zoals aankomende zondag ‘In je moerstaal’.

Corona overleefd

Als Gerard even weg is om de bierleverancier binnen te laten die de fusten naar binnen rolt, vertelt Jan waar hij het meest trots op is. ‘Dat is zonder twijfel dat we corona hebben overleefd. En, meer recent, dat daarna alles op z’n plaats valt.’ Daarmee doelt hij op het samenkomen van de drie poten theater, restaurant en verhuur. ‘Wie hier voor het eerst in de KHL op een verjaardagsfeest is, komt terug. We moeten het echt van de mond-tot-mondreclame hebben.’ Maar ook bedrijven en zorginstellingen huren de ruimte, voor de eindmusical of een vergadering of borrel. VvE’s houden er hun jaarvergadering, er worden cursussen en trainingen gehouden. Het is trouwlocatie en stembureau. Kortom: de buurt weet De Nieuwe KHL te vinden. Ook met De Eester, het Ramses Shaffy-huis en andere partijen wordt ook samengewerkt, bijvoorbeeld in een bescheiden Uitmarkt aan het begin van het seizoen, waarbij elke partij z’n programma presenteert.

Als Gerard terugkomt voegt hij nog twee zaken toe aan de corona-overleving: de energiecrisis en de storm Eunice. Die veroorzaakte verleden jaar in twee dagen enorme ravages. Een van de vier monumentale populieren was omgegaan en vernielde niet alleen het dak, maar ook de keuken was onbruikbaar geworden. Dat betekende weer drie weken dicht. Ymere heeft het dak provisorisch gerepareerd en in de zomer ging de zaak niet drie, maar vijf weken dicht. Toen is het dak goed aangepakt. ‘Wie heeft de pandemie, de energiecrisis en die storm aan zien komen? Niemand, toch?’

Het koffiehuis van de Koninklijke Hollandsche Lloyd
Foto Stadsarchief Amsterdam

De Oostelijke Handelskade werd gedurende de Eerste Wereldoorlog aangelegd. De Koninklijke Hollandsche Lloyd, een grote scheepvaartmaatschappij, had zo’n beetje de hele kade in bezit. In 1908 was deze ontstaan uit de Zuid-Amerika Lijn. Niet alleen het quarantainegebouw en het Lloyd-hotel en het koffiehuis van de Koninklijke Hollandsche Lloyd (nu De Nieuwe KHL, gebouwd in 1917) was hun eigendom. Maar ook grote kantoorgebouwen en werkplaatsen en woningen voor kantoorpersoneel en arbeiders. Het onderscheid tussen beide groepen kwam niet alleen tot uitdrukking in de huizen, maar ook waren voor deze twee groepen aparte ingangen tot het koffiehuis en aparte ruimtes waar zij hun koffie dronken en hun boterhammen aten. In de deftige voorzaal dineerde het hogere personeel, in de achterzaal aten de bootwerkers aan grote tafel hun snert met worst. Vanuit de centraal gelegen keuken waren er doorgeefluiken naar beide ruimtes. Vlak na de Eerste Wereldoorlog deed het koffiehuis goede zaken door de drukte in de haven. Kapiteins, officieren, bemanningsleden en passagiers kwamen langs voor koffie, bier of een klein menu.

Check www.denieuwekhl.nl