Home Dwars nieuws Het Verbindingsweb

Het Verbindingsweb

0

Hoe maak je verbindingen tussen kinderen zichtbaar in een gezamenlijk kunstwerk van de klas?

Rode Loper op School | Dwars

Wie heeft familie in het buitenland? Tussen Hamed en Chaja wordt een groene draad getrokken en vandaar gaat de draad naar Gijs. In de lessen van het project Het Verbindingsweb onderzoeken de kinderen van basisschool Laterna Magica met kunstdocent Petra Veenstra welke verbindingen er zijn tussen de kinderen in de klas. Deze verbindingen worden zichtbaar gemaakt in een gezamenlijk kunstwerk.

Stellage
Eerst mochten de kinderen in groepjes vragen bedenken; wat zouden ze van de andere kinderen willen weten. Deze vragen varieerden van ‘Hou je van voetbal?’, ‘Wie zat er eerst op een andere school?’ tot ‘Wie wordt er weleens gepest?’ Tijdens het bedenken van deze vragen kwamen er allerlei verhalen los, die ze meteen met elkaar deelden. Kinderen die elkaar al heel goed kenden, werden uitgedaagd toch nog iets nieuws over elkaar te ontdekken. Kinderen die dachten dat ze niks met een ander gemeen hadden, probeerden toch een overeenkomst te vinden.

De vragen werden verzameld en opgeschreven. In de tweede les lagen er diverse soorten draad klaar en een mooie stellage van bamboe. Elk kind had een eigen plek op de stellage, daar werd een naamkaartje aan bevestigd. Steeds mocht een kind een vraag uitkiezen die vervolgens door de hele groep beantwoord werd. Degenen die de vraag konden beantwoorden met ‘ja’, werden aan elkaar verbonden met een kleurige draad. Per vraag werd steeds een andere draad gebruikt, waar de vraag aan bevestigd werd. Op deze manier kunnen de kinderen ook op een later moment nog zien hoe ze met elkaar verbonden zijn.

Aan het plafond
Aan het eind van de les waren er al een boel overeenkomsten zichtbaar tussen de kinderen, terwijl nog niet alle vragen aan bod waren gekomen. Sommige dingen waren al bekend in de klas, andere dingen waren juist weer nieuw. Elk kind had wel een verbinding met een ander. ‘Wat goed om dit nu ook echt te kunnen zien!’, zei de leerkracht. Het kunstwerk blijft achter in de klas en krijgt een plek aan het plafond.