Home Overzicht Het verhaal van Madonna: Into The Groove

Het verhaal van Madonna: Into The Groove

0

Elke maand selecteert oost-online journalist Lewis Daniels een single of lp die onder bijzondere omstandigheden is opgenomen. Muziek waar een verhaal achter zit, nummers waar ‘iets mee is’. Deze maand Into The Groove van Madonna.

Queen of Pop Madonna breekt begin 1985 wereldwijd definitief door met Like a Virgin. In de VS wordt het haar eerste nummer 1-hit. De zomer daarvoor had ze al drie hits in de Amerikaanse Billboard Hot 100.  Into The Groove, haar eerste nummer 1-hit in Nederland, leidt in eerste instantie een thuisloos bestaan. De uit de film Desperately Seeking Susan afkomstige single ontbreekt op het album Like a Virgin en staat evenmin op de soundtrack.

Lewis Daniels

Begin jaren ’80 bouwt Madonna op clipzender MTV in korte tijd een cultstatus op. Modus operandi: petticoats, strikken, wild haar, rode lippen, groovy beats die meisjesachtig zijn ingezongen en een blote navel. Én bovenal: de aangestipte schoonheidsmoedervlek rechts boven haar mond.

Debuutalbum Madonna is een mix van dance-disco-funk  met deels geslaagde soulelementen en zang die door de beugel kan, al blijft het de rest van haar carrière zo dat Madonna het vooral van haar ongekende creativiteit en danstalent moet hebben. I Know It , het vierde (matige) nummer op de lp flirt met pop. Deze trend zet ze door op  haar tweede album  Like a Virgin, dat door Chic-frontman Nike Rodgers is geproduceerd en mede daardoor kwalitatief beter is. Haar personage verandert mee, de petticoats en strikken worden afgewisseld met een galajurk. De bruidsjurk van kippengaas op de hoes van de lp past perfect bij de provocerende titel. In andere outfits blijft de navel bloot. De nieuwe koers blijkt een schot in de roos, Like a Virgin verkoopt aan beide kanten van de oceaan uitstekend en is–afhankelijk van welke versie van het album- goed voor vier dan wel vijf singles. Oorzaak: De eerste pers van de lp ligt al in de winkels als Into the Groove uitkomt.

Madonna, inmiddels tieneridool en sekssymbool,  speelt samen met Rosanna Arquette de hoofdrol in romcom Desparately Seeking Susan. Ze  draagt een jack dat -volgens haar personage- ooit van Jimmy Hendrix was. Het publiek neemt haar new wave-bohemian stijl gretig over, maar het oude jack van Hendrix is dan alweer vervangen voor een motorjack en haar blonde lokken zijn afgeknipt. Steeds van uiterlijk veranderen wordt deel van haar handelsmerk, Madonna de altijd transformerende Queen of Pop.

Aanvankelijk is  Into the Groove bedoeld voor de beschermeling van haar vriend Mark Kamins. Terwijl Madonna het lied schrijft, zit ze tegenover een mooie Puerto Ricaanse jongen met wie ze uit wil. Voor haar heeft het nummer alles met dansen te maken. ‘Ik wilde eerst danseres worden. De vrijheid die ik voel als ik dans, dat gevoel van in je lichaam wonen, jezelf loslaten, jezelf uitdrukken door middel van muziek. Ik heb de dansvloer altijd als een magische plek beschouwd, zelfs als je geen xtc gebruikt.’

Madonna zou Into the Groove met Kamins in aangepaste vorm uitbrengen, maar vindt het meer geschikt als titeltrack voor Desparately Seeking Susan. Ze ziet af van het nummer dat ze voor de soundtrack heeft ingezongen en neemt met haar toenmalige geliefde Stephen Bray een demo op die alleen in de film verschijnt. Haar reactie op de ruzie die met Kamins ontstaat is laconiek. ‘Ik ben stoer, ambitieus en weet precies wat ik wil. Als dat me een bitch maakt, is dat ok.’

In Europa wordt de voltooide versie van Into the Groove een enorm succes, in de VS verschijnt deze alleen op de b-kant van de single Angel (die in Nederland niet aanslaat). Ondanks het Europese succes voor Into the Groove en de vaste plek op de b-kant van Angel in de VS, heeft de single geen onderkomen op een album.

De andere muziek op de soundtrack van Desparately Seeking Susan is gemaakt door Thomas Newman en de licentiebeperkingen van Madonna’s platenlabel Sire staan niet toe dat zij nummers uitbrengt met andere artiesten. Voor de goede orde, de vlak daarvoor uitgebrachte singles Grazy for You en Gambler uit de film Vision Quest verschenen op een ander label (Warner Bros) en kregen daarom wel onderdak bij de soundtrack. Beide nummers doen het alleen goed in Noord-Amerika. 

Omdat een nieuw album van Madonna (True Blue) nog moet verschijnen en niemand wil dat Into the Groove  thuisloos blijft, wordt het nummer toegevoegd aan de heruitgave van het album  Like a Virgin. Haar vorige lp Madonna wordt met nieuwe mixen en extra toegevoegde geluidjes in een ander jasje gestoken en krijgt bij gelegenheid de naam The first album. De daarvan afkomstige ballad Borderline wordt in Europa alsnog de grote hit die het in de VS al was en Holiday heeft een revival.

De ingrepen doen de verkoopcijfers van beide albums goed, maar onder kopers van de eerste uitgave van Like a Virgin is onvrede, zij missen Into the Groove op hun plaat. Sommige platenzaken komen met een salomonsoordeel. Wie kan aantonen de lp zonder Into the Groove bij hen te hebben gekocht, krijgt de single daarvan gratis mee. Sommige fans die gebruik maken van de actie kopen evengoed ook de nieuwe Like a Virgin uitgave en The first album om zo alles van Madonna te hebben.

In 2009 zegt Madonna tijdens een interview met Rolling Stone dat haar meisjesachtige stem in Into the Groove  en andere (vroege) nummers achterlijk klinkt, maar dat iedereen het leuk lijkt te vinden. Ze vaart dan al 23 jaar een andere koers, te beginnen met Papa Don’t Preach, een nummer over tienerzwangerschap uit 1986 waarin ze een heel andere toon aanslaat dan het vrolijk zingende meisje. In 1989 verbeeldt ze in de clip van Like a Prayer Jezus Christus als zwarte man. Het Vaticaan valt over haar dansen voor brandende kruizen. Frisdrankmerk Pepsi verbreekt het contract met haar. Madonna zelf maakt zich dan meer druk om haar leeftijd, 30. Haar moeder was zo oud toen ze stierf.  De zangeres worstelt met haar religieuze achtergrond. ‘Als katholiek ben je een geboren zondaar en dat blijf je altijd, ongeacht hoezeer je probeert daarmee te breken. Deze angst achtervolgde mij altijd, waarschijnlijk was muziek de enige afleiding die ik had.’ Ze blijft gelovig.

https://www.youtube.com/watch?v=PBm5kzTYfNU

Een geestig interview met David Letterman.

Madonna is nog steeds actief als artiest, hoewel haar optreden tijdens het Songfestival van 2019 in Israël (op z’n zachtst gezegd) weinig indruk maakte. Zelf was ze overigens tevreden, ze wilde vrede brengen in het gebied. Haar middelen om de aandacht op zich te vestigen en zo aandacht te vragen voor de grote problemen in de wereld zijn meer geslaagd. Na de inauguratie van Donald Trump in 2017 sprak ze haar afschuw uit over de nieuwe Amerikaanse regering en seksisme. Ze neemt het haar hele carrière al op voor de  lgbt-gemeenschap, heeft daar ook veel vrienden (geholpen). Madonna heeft een dochter en een zoon met verschillende vaders en adopteerde vier kinderen uit Malawi, waar ze benefietorganisatie Raising Malawi opzette. Haar oudste zoon besluit op vijftienjarige leeftijd bij zijn vader te blijven. Hij wil niet langer met zijn moeder de wereld rondreizen. Zijn ouders treffen een regeling. De zangeres woont momenteel met haar jongste kinderen in Londen.