Elke maand selecteert oost-online journalist Lewis Daniels een single of lp die onder bijzondere omstandigheden is opgenomen. Muziek waar een verhaal achter zit, nummers waar ‘iets mee is’. Deze maand That’s the Way van Mel & Kim.
Een nieuw jaar, een nieuw onderwerp. Dit jaar selecteert oost-online journalist Lewis Daniels elke maand een single of lp die onder bijzondere omstandigheden is opgenomen. Muziek waar een verhaal achter zit, nummers waar ‘iets mee is’. Deze maand de aftrap met That’s the Way it is uit 1988.
Lewis Daniels
Deze maand is het eenendertigjaar geleden dat de Engelse popzangeres Mel Appleby op 23-jarige leeftijd overleed aan de gevolgen van kanker. Met haar vijf jaar oudere zus Kim vormde Appleby in de tweede helft van de jaren ’80 het zeer succesvolle duo Mel & Kim.
Het tweetal uit Londen werkte met de producers Stock, Aitken and Waterman, die hit naar hit schreven voor onder andere Rick Ashley, Bananarama, Dead or Alive, Samatha Fox en Kylie Minogue. Behalve de typische, drukke Stock, Aitken and Waterman-sound vol toeters en bellen, viel het uiterst beweeglijke zangduo op door hun frivole, soepele dansjes en bijzonder gestylede, soms chique verschijningen in de clips van Showing Out en Respectable. Beide hits zijn afkomstig van hun eerste en enige album F.L.M. (Fun, Love and Money), remix-, remake- en verzamelalbums niet meegerekend. Achteraf gezien is deze lp een voorloper van de in de VS geïntroduceerde en later door de Spice-Girls gepromote term girl power.
Voor hun doorbraak dansten en zongen Mel & Kim al samen en waren ze bekend in het Londense clubcircuit. Daarnaast werkte Mel als glamour- en naaktmodel. Kim was kostwinner van een éénouder gezin met dochter en had een baan in een fabriek. Najaar 86 ontdekt de Amerikaanse platenproducent en manager Steve Rowland Mel in een discotheek. Hij zoekt nog een zangeres en Mel belt de volgende dag haar zus. Kim is aan het werk en mag van haar baas vijf minuten bellen. Ze beseft dat het Mel menens is en vertelt haar collega’s dolenthousiast dat ze een popster gaat worden. Die reageren lacherig. De demo’s slaan aan en kort daarop bestormt Showing Out de hitlijsten. Vrijwel iedereen – behalve critici – is enthousiast. In december verschijnt het nummer in Nederland. Het staat vier weken op de eerste plaats. Opvolger Respectable doet het met drie weken op de eerste plaats in de top 40 bijna net zo goed.
Mel & Kim bedenken zelf hun choreografie, wat bij de opname van hun tweede single voor een misverstand zorgt. Als tijdens het dansen iets fout gaat, roept Mel meteen cut! om het filmen te stoppen. De zussen vinden dat grappig, maar na een paar keer zegt de regisseur licht geïrriteerd dat hij en niet Mel dat bepaalt. Het blijkt dat Mel en Kim tot dat moment niet weten dat in de montage foutjes worden weggeknipt en daarom dachten dat alles in een keer goed moet.
Medio 1987 slaat het noodlot (opnieuw) toe. Artsen ontdekken een gezwel bij Mels ruggengraat. In 1985 was al een tumor bij haar lever verwijderd. De doorbraak van Mel & Kim kort daarna kwam precies op het juiste moment. Het litteken van de operatie bemoeilijkte haar (naakt)modellenwerk. Mel ziet zichzelf als het levende bewijs dat kanker valt te overwinnen en gaat opnieuw de strijd aan met de ziekte, waarvan de gevolgen ditmaal groter zijn. Kim stopt met werken om voor haar zus te zorgen. Hoe close ze waren, blijkt als Kim jaren later in een interview vertelt dat zij en Mel tijdens tournees altijd in hetzelfde bed sliepen.
Mel ontslaat zichzelf uit het ziekenhuis om samen met Kim hun laatste en in 1988 verschenen single That’s the Way it is in te zingen. Ze is te ziek om de videoclip bij het nummer op te nemen en ook Kim blijft achter de camera. Een dansgezelschap neemt de taken over. De clip is een kort verhaal over een jong stel dat de studio insluipt waar Mel & Kim opnamen maken. Die zijn afwezig, de studio oogt verlaten en het koppel klimt zelf op de bühne. Veel fans en tv-kijkers voelen zich ongemakkelijk bij het zien van de clip, waarvan de reden bij het uitbrengen van de single bekend is gemaakt. That’s the Way it is haalt in het Verenigd Koninkrijk de tiende plaats en eindigt in Nederland op de achtste plek. Het nummer staat niet op de oorspronkelijke uitgave van F.L.M., maar wel op de soundtrack van de comedy Coming to America met Eddie Murphy. In latere, luxe versies van F.L.M. is That’s the Way it is bijgevoegd.
In de zomer van 1988 verschijnt Mel samen met haar zus – vermoedelijk voor het laatst – op tv in een ochtendprogramma van de BBC. Door de chemotherapie is ze haar lange haar kwijt. Ze vertelt, bijgestaan door Kim, uitgebreid over haar ziekte, is vrolijk, optimistisch én vastberaden, wil andere zieken helpen. Anderhalf jaar later overlijdt ze door verzwakte weerstand aan een longontsteking. Ze is begraven op East Finchley Cemetery in de Londense borough Barnet.
Zwaar aangeslagen door het overlijden en gemis van haar zus legt Kim bijna een jaar haar werk stil. December 1990 heeft ze een internationale hit met Don’t Worry. De daarop volgende albums zijn geen succes. In 1994 trekt ze zich voor lange tijd terug uit de muziekwereld. Ze wil thuis bij haar dochter zijn. In 2005 neemt ze met de Duitse DJ Tonka twee nummers op. Ze gaat acteren en presenteert samen met Midge Ure van Ultravox een programma waarin ze de Britse en Ierse pop uit de jaren 80 onderzoekt. In 2018 treedt Kim weer live op en verschijnt het nooit eerder uitgebrachte nummer Where is Love van Mel & Kim alsnog. Kim schrijft en produceert nog steeds muziek. Plannen voor een film over de carrière van de zussen zijn tot nog toe niet gerealiseerd.
Laatste tv-interview
Woonachtig in Oost en bekend met een bijzonder muziekverhaal, bij voorkeur in Oost? Wij horen het graag [email protected]