Bijna was het er niet geweest, maar hun liefde voor boeken won het van de onzekere coronaperiode. Petra Hoogenboom en Mark Vermeer zijn de eigenaren van de nieuwe boekwinkel IJburg Boeken. Met de eerste boekenweek als IJburg Boeken achter de rug vertellen Petra en Mark over hun nieuwe winkel, waarom ze onafhankelijk zijn doorgegaan en hoe ze de lockdown hebben ervaren.
Nan Cao Blokhuis
‘De eerste boekenweek als IJburg Boeken is heel goed gegaan’, vertelt Mark. ‘Het was een mooi moment om onze winkel op een feestelijke manier te tonen aan meerdere mensen, ook aan hen die normaal gesproken misschien niet zo snel een boek kopen. Daarnaast is het gewoon een heerlijke week waarbij er altijd mooie nieuwe titels uitkomen.’
Passie voor boeken en de wil voor onafhankelijkheid deden Petra en Mark besluiten om als onafhankelijke boekwinkel verder te gaan. De ruimte is royaal en bestaat uit twee doorgebroken winkelpanden met een interieur dat is geïnspireerd op IJburg als vakantie-eiland en IJslands design. Petra: ‘We wilden een winkel die maximaal aansluit bij zowel IJburg als de behoefte van de klant. Dit heeft zich vertaald naar een veel breder assortiment, 75 procent daarvan bestaat nu uit boeken, persoonlijke boekenadvies en een drastische interieurverandering. Door goed naar de klant te luisteren en goede vragen te stellen, vinden we het leuk om de klant te verrassen met voorstellen waar ze zelf misschien niet zo snel aan zouden denken.’
Naast volwassenen adviseren vinden Petra en Mark het ook heel leuk om kinderen te stimuleren om te lezen. Petra: ‘Er zijn natuurlijk kinderen die zelf al heel goed weten wat ze willen, maar er zijn ook kinderen die hier wat extra bij geholpen willen worden. Als ze dan iets vinden waar ze blij van worden, dan krijgen zij daar energie van, maar ook wij.’
Interieur inspiratie van IJburg als vakantie-eiland
Door de boekwinkel zijn er groenblauwe en gele tinten terug te vinden. Daarnaast hangt er een zeecontainer aan het plafond, samen met houten constructies. Petra: ‘Op het eiland vind je veel zeecontainers terug en de houten constructies staan voor de spanten van een schip. Daarnaast symboliseert het geel het strand en de zon en de groenblauwe kleuren het water.’ Op vakantie in IJsland hebben Petra en Mark veel inspiratie opgedaan voor de rest van het interieur. Net niet Scandinavisch, maar rauwer, dat is wat hen aantrok. Petra: ‘Onder andere de kratjes die in de boekwinkel hangen zijn geïnspireerd op IJsland, samen met het vele hout.’ In de kratjes zijn boeken geëtaleerd, samen met stationery als thermosflesjes en koffiebekers. Petra: ‘We vonden het leuk om naast de boeken ook kleine andere spullen te verkopen om de winkel wat speelser te maken.’ Nu de winkel bijna helemaal af is, zijn ze heel blij met het resultaat. Echter heeft de transformatie heel wat voeten in de aarde gehad.
Van boekenverkoper tot bouwvakker en postbezorger tijdens de lockdown
Petra en Mark blikken terug op de lockdown als een heftige maar ook een mooie tijd. Net toen ze hadden besloten om onafhankelijk door te gaan, moesten ze na een paar dagen al dicht. Petra: ‘De hele winkel lag vol met hoge voorraden lees- en kookboeken, omdat je wilt voorkomen dat alles is uitverkocht rondom de kerst. We hebben toen een deel van de boeken in de opslag gedaan en een gedeelte bij ons thuis. Ook hadden we het eenmalige aanbod van uitgevers om overtollige boeken terug te sturen. Hier hebben we gebruik van gemaakt. Het is vooral heftig dat je in een enorme workflow zit in die tijd van het jaar, en dan opeens ligt alles stil.’
Mark: ‘Na de mentale dip van december en januari hebben we elkaar in de ogen gekeken en gezegd: wat gaan we doen? Uitstellen of gaan we het hele verbouwingsproject naar voren halen?’ Ze besloten het tweede. Om de verbouwing te realiseren moesten ze maximaal creatief zijn met beperkte middelen. ‘We hebben de architect gevraagd of hij een bedrijf kon vinden dat in hetzelfde schuitje zat, met een minder gevulde portefeuille’, legt Mark uit. ‘Dit is uiteindelijk gelukt met een fantastisch bedrijf dat normaal gesproken in de creatieve industrie zit. Zij hadden de capaciteit om ons te helpen. Daarnaast hebben we zelf, samen met onze medewerkers, het pand gesloopt. Dan ga je als boekenverkoper zes weken aan het werk als bouwvakker, maar het is gelukt. We hebben het als één team gedaan, samen met onze medewerkers, de architect en het bouwbedrijf.’
Klussen is niet het enige wat ze hebben gedaan tijdens de lockdown. In de avonduren werden de boeken persoonlijk bij de klanten afgeleverd door Petra en Mark, op de fiets of met de auto. Overdag gaf Milan, boekenadviseur, persoonlijk telefonisch advies. Ook hadden ze grote spandoeken voor de ruiten hangen, zodat klanten hen nog steeds konden bereiken. Petra: ‘We zijn zo druk geweest met zijn allen. Wanneer we niet bezig waren met klussen of boeken rondbrengen, waren we elkaar ’s avonds herinneringsappjes aan het sturen voor de volgende dag.’
Waar ze hun energie vandaan haalden in die tijd? Van elkaar, het teamgevoel dat versterkt wordt, het steeds meer persoonlijke klantencontact en het zien van de progressie tijdens de verbouwing. Mark: ‘Door zo druk bezig te zijn met elkaar, kom je tenminste weer in een positieve vibe terecht. We wisten precies waar we het allemaal voor deden! Een mooie boekwinkel voor IJburg bouwen en onafhankelijkheid.’ Petra vult hem aan: ‘Het was ook prachtig om te zien hoe alle ideeën van de 3D-tekening langzamerhand tot leven kwamen.’
Toekomstige evenementen, wat kunnen we verwachten?
‘We hebben al signeermiddagen, waarbij je vragen kunt stellen aan de auteur’, zegt Mark. ‘Nu is dat nog aan tafel, waarbij de klanten om de beurt aan kunnen schuiven. In de toekomst willen we dit echter ’s avonds gaan doen, zodat we een klein ‘theater’ kunnen neerzetten, waarbij we de tafel weghalen en stoeltjes neerzetten.’ Ook willen ze lezingen gaan houden of mensen uitnodigen die daar hun boekenclub willen houden. Petra: ‘een soort IJburgse boekencommunity, waar je actief aan kunt deelnemen.’
IJburg Boeken IJburglaan 561