Wandelaars langs de route van het Light Festival zagen ze regelmatig voorbijvaren, de schepen van BoatAmsterdam. In onze serie ondernemers uit de buurt deze keer Richard Jonkman, eigenaar van een van de jongste Amsterdamse rondvaartrederijen.

Erik Hardeman | Foto Björn Martens

Hij begon zijn bedrijf in 2014 toen de gemeente vergunningen voor de rondvaart ging verloten. “Ik had tijdens mijn studie aan de VU al als schipper op rondvaartboten gewerkt en een eigen bedrijf leek me wel wat. Toen ik een vergunning had gekregen, heb ik geld bij elkaar geschraapt en daarmee op basis van mijn eigen ontwerp een volledig elektrische rondvaartboot laten bouwen. Het werd een super aquadynamisch schip dat per uur minder stroom gebruikt dan een koffiezetapparaat.”

Jonkman had het in het begin niet gemakkelijk. “In de eerste plaats had ik te maken met concurrenten die me soms letterlijk met hun boot wegduwden. Maar ik kan tot op de dag van vandaag ook geen eigen steiger krijgen. Ik ben begonnen op openbare steigers bij CS en later op de wallen door kaartjes te verkopen aan mensen die langsliepen. Dat was wel even aanpoten, maar het werkte. Op een gegeven ben ik vertrokken naar de steiger voor de Hermitage en ben ik me gaan focussen op online kaartverkoop.”

Geleidelijk groeide zijn bedrijf naar nu elf schepen en tachtig medewerkers. “Ons doel is om onze klanten de stad van een andere kant laten zien dan andere maatschappijen. Mijn filosofie is dat iemand na een tocht met ons iets nieuws over Amsterdam te weten is gekomen.” Naast de traditionele stadsrondvaart biedt BoatAmsterdam op de website een groot aantal bijzondere rondvaarten aan. “We hebben wekelijks een mosselvaart en regelmatig een wijnproeverij, maar je kunt onze grootste boot ook afhuren als trouwlocatie. Dan halen we bij de Stopera een trouwambtenaar op die meevaart. Zelf vind ik de huwelijksaanzoeken altijd erg leuk. En als we vooraf zijn ingelicht, zorgen we voor een flesje prosecco aan boord.”

Bezoekers kunnen sowieso voor elke rondvaart een kaartje met of zonder drankje kopen. “Het is niet de bedoeling dat het een zuipfestijn wordt, maar mensen moeten wel ongedwongen een drankje kunnen drinken. Ik wil in de boot een ontspannen sfeer creëren. Vandaar dat ik ook geen wifi aan boord wil. Doe dat nou wel, zegt men dan, want dan kunnen ze meteen foto’s op internet zetten, dat is goed voor je marketing. Maar ik heb liever een sfeer waarin mensen niet met hun telefoon, maar met de stad en met elkaar bezig zijn.”

Een vaste traditie is dat BoatAmsterdam tijdens het Light Festival iets voor eenzame ouderen doet. “Dat doen we kosteloos, als vrijwilligerswerk. Dit jaar zijn we benaderd door studenten van de HvA die in het kader van hun studie bezig zijn met een project over hulp aan eenzame ouderen. Zij halen de deelnemers op en brengen ze naar de steiger en aan boord zorgt Oma’s Soep voor een kop soep. Die tochten zijn zo leuk om te doen.”

Meer info www.boatamsterdam.nl