Home Overzicht Kees en Koos: ‘creativiteit is een spier die je kunt trainen.’

Kees en Koos: ‘creativiteit is een spier die je kunt trainen.’

0

In Oost wonen en werken veel kunstenaars met verschillende disciplines. oost-online bezoekt regelmatig een van hen en stelt wat vragen. Deel 9 van de tweewekelijkse serie. Zjuul Burgering (Kees van het jeugdtheaterduo Kees en Koos) woont en werkt in Oost.

Kees en Koos, volgens de burgerlijke stand Zjuul Burgering en Ineke Strating, vormen sinds 2000 het jeugdtheaterduo Kees en Koos. Ze zijn – zoals de overheid het graag ziet – ondernemers, maar die door diezelfde overheid vaak over het hoofd worden gezien. Burgering woont in de Pieter Vlamingstraat, Strating in Oud-West.

Zjuul, je woont in Oost. Waarom hier en hoe lang al?

‘Oost is fijn om te wonen, heel divers. Hier wonen we sinds 1992, dus al weer 27 jaar. Daarvoor woonden we vijf jaar aan de andere kant van het Oosterpark.’

Wat is het grootste voordeel van Oost?

‘Er wonen veel kinderen, onze doelgroep. Het is heel divers, veel verschillende culturen. Oost is gelukkig nog niet geheel gegentrificeerd. Heel anders dan Oud-West. In de Transvaalbuurt spelen we regelmatig bij Studio 52ND, waar veel kinderen met taalachterstand komen. Ik werk daar ook als schrijfbuddy. De ouders, afkomstig uit Somalië, Ghana, maar ook Marokko en Turkije staan open voor jeugdtheater.’

Wat kan er beter?

‘We lopen regelmatig tegen het stadsdeel aan, wat zich snobistisch opstelt als het om subsidie gaat. Wij moeten het als ondernemers zelf rooien, terwijl subsidies naar foodtruck festivals of een flamencofestival in het BIM-huis gaan. Wij werken laagdrempelig, buurtgericht en organiseren alles zelf. Slechts met één ambtenaar, die over Zeeburgereiland gaat, is goed contact. Subsidieaanvragen worden als te weinig concreet afgewezen of raken zoek, zoals laatst nog voor een zomerfestival. Een bezwaarprocedure starten heeft geen zin, dat duurt drie maanden en dan is de zomer voorbij. Of het geld is op. Voor het Vrije Vogel Festival afgelopen zomer in Oud-West en bij Haddock op het Zeeburgereiland, stelde stadsdeel Oud-West als voorwaarde dat stadsdeel Oost ook mee zou betalen. Dat is jammer genoeg niet gelukt. Deze zomer heeft Oud-West bijna alles betaald, dat doen ze niet meer. Beide stadsdelen gaan met elkaar in gesprek.’

Ben je tevreden met je werkruimte?

Kees: ‘Ik heb een klein atelier aan de Wenckebachweg, antikraak en we hebben een garagebox in Noord. Maar tevreden, nee. Het zou geweldig zijn als we een eigen plek zouden hebben als AJTC. Dat is een initiatief van ons, dat wij bijna tien jaar geleden gestart zijn, het Amsterdams Jeugd Theater Collectief, een bundeling van zeven jeugdtheaterinstellingen in de stad. We willen dat alle Amsterdamse kinderen theater op loopafstand hebben.’

Is er sprake van een cultureel klimaat?

‘Voor niet gesubsidieerde theaterondernemers is het heel moeizaam in Oost. In Oud-West ligt dat anders, daar is jeugdtheater beter ingebed in de buurt. Van oudsher bepalen daar buurtbewoners mee hoe het budget wordt verdeeld. Dat is daar veel beter georganiseerd. Het Fonds voor Oost heeft onvoldoende vertrouwen dat het goed uitpakt. Zij gaan over de potjes geld voor buurtgerichte activiteiten, maar vragen geen nadere toelichting op subsidieverzoeken, zoals dat in Noord bijvoorbeeld wel gebeurt. Ze komen niet kijken als we hen uitnodigen. Wij komen er zo niet tussen. Fonds voor Oost gedraagt zich helaas als ambtenaren.’

Waar ben je momenteel mee bezig

‘Met verschillende dingen, zoals altijd. We zijn bezig met een nieuwe voorstelling – NEEeend – voor de Nationale Voorleesdagen, begin volgend jaar. Dat is gebaseerd op het prentenboek Moppereend van Joyce Dunbar. Het is een voorstelling voor 2-5 jarigen over verveling en mopperen. En dat daaruit ook mooie dingen kunnen gebeuren. Binnenkort zijn de try outs, dat is fijn – peutermeespeeltheater valt immers niet altijd vooraf te regisseren. We spelen in crèches, bibliotheken en kleine theaters in heel Nederland. Het Amsterdams Jeugd Theater Collectief neemt ook veel van onze tijd. Elke zondag om 11.00 uur spelen we bij Haddock op het Zeeburgereiland en in House of Watt in de Watergraafsmeer. Zomers is er het Vrije Vogel Festival en in de winter een klein Wintersprookjesfestival.’

Heb je contact met andere kunstenaars?

‘Voornamelijk met de mensen achter de zeven andere jeugdtheatergezelschappen, veelal acteurs in Oost, West en het Centrum.’

Wie bewonder je?

Kees: ‘René van ’t Hof en Jacobus Wieman, een heel grappige poppenspeler. Maar ook als volwassen theaterbezoeker Wunderbaum en Oostpool. We hebben een podiumpas en zien heel veel: rijp en groen.’

Koos: ‘Vergeet de mensen achter het Theater van de Lach niet, vanwege hun techniek. André van Duin en zo. Maar ook onze regisseur Gerda Peskens en Ingrid Röst, onze zangdocente mogen niet onvermeld blijven. En Eric Heijmans, een zwaar spastische, maar heel professionele acteur, met wie we afgelopen zomer de familievoorstelling Ridders speelden.’

Waar ben je in je vak het meest trots op?

Koos: ‘Dat we nog altijd bestaan. En dat we niet door de crisis zijn omgevallen, zonder veel subsidie. We weten jeugdtheater en ondernemerschap te combineren. Dat geeft een goed gevoel.’

Kees: ‘Ridders was heel spannend voor ons, met een spastische acteur en een heel jonge. Maar we zijn nooit ergens bang voor geweest, hoewel we van te voren niet weten of het goed uitpakt. Dat geldt ook voor het AJTC.’

Wat is je grootste wens?

‘Het zou heel mooi zijn als we Ridders goed zouden kunnen verkopen en daar dan ook gewoon voor betaald worden. In de crisistijd hebben we een tijd een impresario gehad, maar dat werkte niet, daar zijn we mee gestopt. We doen echt alles zelf. Het Muiderslot was enthousiast, maar heeft dan weer te weinig budget. Omdat de cast vrij groot is, is het een dure voorstelling. Volgend jaar zomer geven we een aantal voorstellingen, maar dat mogen er meer zijn.’

Tenslotte: wat wens je Oost toe? En Amsterdam?

‘Veel leuke festivals! Initiatieven in de buurt, met de buurt en voor de buurt als die van ons zouden omarmd moeten worden. Een meer nieuwsgierige, open houding is heel erg welkom. Dat grote en kleine dingen naast elkaar kunnen bestaan. Een mooi voorbeeld was de Sint Maarten optocht van Pretvormer en Stichting Accu. Daar worden buurten leefbaarder van, mensen vrolijker. Want creativiteit is een spier die je kunt trainen.’

Check www.keesenkoos.nl en www.ajtc.nl

Speellijst

  • 5 januari 11.00 uur Drakentongetje in De Havelaar
  • 12 januari 11.00 uur NEEeend in Haddock
  • 19 januari 11.00 uur NEEeend in House of Watt
  • 2 februari 11.00 uur NEEeend in House of Watt
  • 9 februari 11.00 uur NEEeend in De Havelaar
  • 22 februari 15.00 uur NEEeend in het Amstelveens Poppentheater
  • 23 februari 15.00 uur Drakentongetje in het Muiderslot