Home Overzicht Maximumsnelheid naar 30 kilometer op 80% van de wegen in Amsterdam

Maximumsnelheid naar 30 kilometer op 80% van de wegen in Amsterdam

0

In december 2023 wordt de maximumsnelheid in Amsterdam op 80 procent van de wegen verlaagd naar 30 kilometer per uur. Op 270 kilometer weg zullen de stoplichten, borden en lijnen worden aangepast, zodat de inrichting van de weg past bij 30 kilometer per uur.

Op 270 kilometer weg zullen de stoplichten, borden en lijnen worden aangepast. De 30-wegen krijgen aangepaste stoplichten, lijnen en borden. In de loop van 2023 worden er al enkele 30-straten geopend, die voor de invoering al zijn heringericht. Ook met campagnes en lessen op scholen worden Amsterdammers op de nieuwe situatie voorbereid. Met nieuwe technieken op het gebied van snelheidsaanpassingen voor voertuigen wordt gekeken hoe automobilisten kunnen worden geholpen om de juiste snelheid aan te houden. Ook wordt informatiegestuurde handhaving voorbereid, bijvoorbeeld met (mobiele) flitspalen.

‘Het verkeer wordt daardoor veiliger, stiller en naar verwachting neemt het autogebruik ook af’

Verkeerswethouder Melanie van der Horst heeft haast met het verlagen van de maximumsnelheid op de wegen. Want het grootste deel van de Amsterdammers voelt zich onveilig in het verkeer, blijkt uit onderzoek. Uit stadsgesprekken blijkt dat 67 procent van de Amsterdammers het verkeer in zijn buurt (zeer) onveilig vindt, en 83 procent vindt dat te hard rijden leidt tot verkeersonveilige situaties.

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers ligt jaarlijks rond de twintig en het aantal gewonden op meer dan achthonderd. Door het beperken van de snelheid neemt het aantal ongelukken naar verwachting af met 20 tot 30 procent en wordt de impact van ongelukken beperkt. Uit proeven blijkt dat de remweg van 27,7 meter bij 50 kilometer per uur, terugloopt naar 13,3 meter bij 30 kilometer per uur.

Voor het openbaar vervoer en de nood- en hulpdiensten blijft op een aantal trajecten de maximumsnelheid voorlopig op 50 km/u, zoals op de Prins Hendrikkade Oost en de Hugo de Vrieslaan. Op vrijliggende OV-banen mag – door openbaar vervoer, taxi’s en nood- en hulpdiensten – 50 km/u worden gereden. Van de 500 kilometer aan 50 km/u-wegen gaat er op 270 kilometer straks langzamer gereden worden. De maximumsnelheid gaat gelden voor al het verkeer op de rijweg. De nieuwe 30-kilometer wegen zijn straks te herkennen aan eigen belijning en verkeersborden.

Eind januari wordt het uitvoeringsplan ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.