Als postbode kwam ik er vaak langs en gaf ik de post een keer af terwijl ik me verbaasde over de hoeveelheid roze en kanten jurkjes die je er aantreft. ‘Eigenlijk is het een uit de hand gelopen hobby,’ vertellen Marcella (Meetje) en haar man Clarence me in hun unieke winkel aan de Middenweg 36. Het begon allemaal zo’n twaalf jaar geleden in hun woning. Hun dochter was toen drie jaar en hield erg van leuke en aparte rokken en jurkjes.

Fokko Kuik interviewt bekende en minder bekende, oude en nieuwe ondernemers in Oost. Anja van Mil maakt de foto’s

Toen ze op zoek gingen naar waar ze dat soort dingen maken en verkopen kwam van het een het andere. Uiteindelijk begonnen ze zelf vanuit huis feestkleding voor meisjes te ontwerpen en te verkopen via de webshop die nu nog steeds bestaat www.meetje-pettiskirts.nl. Nadat de daarvoor opgeofferde slaapkamer te klein werd, huurden ze er eerst een opslagruimte bij. Maar nog wat later was er een heel bedrijfspand nodig om voldoende ruimte te bieden aan de zich uitbreidende collectie, waarvoor genoeg belangstelling bleek te bestaan.

Toen ze in november 2023 het pand aan de Middenweg vonden, waagden ze samen de sprong om ook een fysieke winkel te starten. Via hun webshop hadden ze al een flink klantenbestand opgebouwd. Daarnaast zijn ze ook erg actief met TikTok, Instagram en Facebook om te laten zien wat voor prachtige nieuwe producten weer binnen zijn.

De zichtbaarheid op straat leverde zeker ook nieuwe belangstellenden op. ‘Mensen uit de buurt lopen langs de opvallende etalage. Maar ook de regelmatig voor het verkeerslicht stilstaande tram 19 voor de deur leidt tot nieuwsgierigheid. Het GVB heeft ons echt geholpen aan nieuwe klanten,’ vertelt Clarence lachend.

Het assortiment is dan ook vrij uniek: feestjurken voor meisjes tot zo’n 16 jaar, veelal op maat gemaakt voor speciale gelegenheden zoals een bruiloft, een doop- of communieplechtigheid. Daarnaast ook balletpakjes, prinsessenjurken, babyspullen en bijpassende cadeautjes. ‘In veel culturen zijn meer bijzondere gelegenheden waar dergelijke feestkleding door kinderen wordt gedragen dan in de Nederlandse’, vertelt Meetje. ‘Onze beste reclame is dat mensen blij zijn met onze producten die ze op feesten en plechtigheden dragen en door anderen worden gezien. Andere mensen worden dan nieuwsgierig en willen dan graag weten waar dit gekocht is. Mond-tot-mondreclame is de beste reclame.’

Hoewel de winkel vol hangt met kant-en-klare feestkleding vinden veel mensen het leuk als ze daar zelf ook nog accenten op kunnen laten aanbrengen. Er is ook de mogelijkheid om kleding volledig naar wens op maat te laten maken.

Als ik Meetje vraag wat ze het leukste vindt aan het ondernemerschap antwoordt ze vrijwel direct: ‘Deze winkel ademt creativiteit, dat spreekt me enorm aan! Daarnaast is het leuk om mensen heel persoonlijk te helpen’. Dat hun aanbod de klanten aanspreekt blijkt wel uit de vele positieve reviews die ze krijgen en het stijgende aantal volgers op social media.

Clarence heeft door zijn vroegere ervaring in een Amsterdamse modezaak een goede kijk op de presentatie van de artikelen in de etalage en in de winkel. ‘Het goed inhangen van de kleding is niet iets wat je zomaar even doet’, leggen Clarence en Meetje me uit.

‘Verder komen er elke dag bestellingen binnen via social media en de website. Alles moet dan worden voorbereid en verzendklaar worden gemaakt. Werk genoeg voor beiden dus.

Dat de winkel uniek is voor Amsterdam, maar eigenlijk voor heel Nederland en daarbuiten blijkt wel uit het feit dat er klanten uit heel Nederland, België en Duitsland langs komen.

Buurtbewoners lopen trouwens ook regelmatig even binnen. Vooral voor wat oudere mensen is een winkel als deze, met een vaste bezetting, ook een plek om even een praatje te maken. ‘Dat vind ik ook echt belangrijk’ zegt Meetje. ‘Een groot deel van mijn familie komt hier uit Oost, en dan voel je al gauw verbonden met mensen in de buurt, die hier soms al hun hele leven wonen.’

Ook voor kinderen – vooral meisjes natuurlijk – heeft de winkel ook een enorme aantrekkingskracht. Als ik vertel dat mijn kleindochter van drie ook zo van roze houdt en ik binnenkort wel eens met haar zal langskomen, waarschuwt Clarence me met een knipoog dat het ook een beetje een ‘gevaarlijke’ winkel is om met je kind naar toe te gaan. Gelukkig hebben ze naast wat duurdere ‘exclusieve’ kleding ook veel betaalbare accessoires. ‘We hanteren wel zoveel mogelijk toegankelijke prijzen’, vult Meetje aan. Dat stelt me gerust!