De woning van Sietse van Erve in Oost staat vol met dozen, gevuld met platen, Cd’s en cassettes. Dit is overduidelijk het huis van iemand die een platenmaatschappijtje runt. Van Erve is de baas van Moving Furniture Records een platenlabel dat bijzondere, niet alledaagse muziek uitbrengt. Oscar Smit sprak, over de telefoon, met de drukke labelbaas.
Muziek | Oscar Smit
In 2005 kwam Sietse van Erve in de Transvaalbuurt wonen. Een drietal jaar later begon hij vanuit zijn huis een platenlabel: Moving Furniture. Hij is gespecialiseerd in experimentele elektronische muziek en wel het soort dat je nauwelijks op de radio hoort of op hitparades terugvindt. De naam van het label geeft al een clou over de aard van de muziek. Het is een verwijzing naar te eerste de componist Erik Satie (1866-1925), die zijn muziek omschreef als muzikale meubelstukken. Ten tweede naar de Amerikaanse componist La Monte Young (geboren in 1935). Deze was actief in de Fluxus kunstbeweging en schreef ooit de compositie ‘Poem For Chairs, Tables, Benches etc’ waarbij de ‘muzikanten’ tafels en stoelen over het podium moeten schuiven. Het motto voor Van Erve is ‘alles kan muziek zijn, als je het maar zo bedoelt.’ Zo bracht hij onlangs een plaat uit getiteld ‘Haarlemmerhout’, waarop Coen Oscar Pollock rustige elektronische klanken mengt met omgevingsgeluiden van het gelijknamige park in Haarlem.
Waarom ben jij zelf een platenlabel begonnen?
‘Ja, dat kwam eigenlijk doordat ik bij een Frans label een paar albums wilde bestellen van vrienden van mij. Dat was heel ingewikkeld en toen ik eindelijk de CD’s opgestuurd kreeg, bleken er op de hoes allemaal typefouten te staan. Ik dacht ‘dat kan ik beter doen’, en een jaar later begon ik met Moving Furniture. Een eigen label is heel veel werk. Je moet niet verwachten er rijk mee te worden. Ik doe het uit liefde voor de muziek, ik heb er naast nog gewoon een baan.’
Je maakt ook zelf muziek onder de naam Orphax.
‘Ja, dat klopt. Ik ben ooit begonnen met een drumstel en op de PC. In mijn studentenflat kon ik echter mijn drumkit niet kwijt en toen ben ik meer elektronische muziek gaan maken. Vanaf 1998 begon ik onder de naam Orphax te werken.’ Orphax treedt ook graag live op. Ieder van zijn concerten is anders. Hij zal bijvoorbeeld nooit alleen met een laptop spelen en meestal heeft hij een van zijn analoge synthesizers mee genomen. Ook organiseert hij zelf ook avonden. Dat is ooit begonnen bij hem thuis, maar snel stapte hij over naar andere locaties, zoals een reeks concerten in STEIM (centrum voor elektronische muziek) of, tot aan de eerste coronalockdown, een serie genaamd Ruisburo in het kleine zaaltje De Ruimte in Amsterdam-Noord. In Oost deed hij wel eens mee aan activiteiten georganiseerd door Tugela85. ‘In Oost zijn best wel leuke zaaltjes waar ik graag zou optreden of iets zou willen organiseren, zoals Boost, Jungle of Tugela85. Helaas ligt alles stil deze dagen.’
Wat is de invloed van corona op je werkzaamheden?
‘Ik heb net een nieuwe Orphax plaat uit, ‘En De Stilstaande Tijd’. Om hem te promoten zou ik een kleine tour doen. Die is afgelast. Ik zou ook op 6 november in Cinetol spelen. Tijdens mijn concerten verkoop ik altijd veel albums, die inkomsten mis ik nu. Wel gaat de verkoop via mijn (bandcamp)webwinkel gestaag door, maar er staan nog te veel dozen in mijn huis.’
Check www.movingfurniturerecords.com
Album ‘Breach’ van Zeno Van Den Broek.