‘De afgelopen decennia is er te weinig aandacht geweest voor woonwagenbewoner’, aldus wethouder Zita Pelss. ‘Hun unieke manier van wonen dreigde uit Amsterdam te verdwijnen, omdat er steeds meer standplaatsen werden opgeheven. Met nieuwe visie op de toekomst van woonwagens komt daar een einde aan.’ In Oost zijn op de Ooster Ringdijk en de Zuiderzeeweg twee van de 21 woonwagenlocaties die de stad rijk is.
Als de gemeenteraad instemt met de plannen wordt gekeken hoe bestaande woonwagenlocaties kunnen worden uitgebreid en waar er nieuwe woonwagenlocaties kunnen worden gecreëerd. Dit betekent dat er tussen 2023 en 2025 op en om de bestaande locaties wordt onderzocht wat de mogelijkheden tot uitbreiding zijn van vijftien standplaatsen. Momenteel zijn er op de locatie Ooster Ringdijk dertien en op de Zuiderzeeweg acht standplaatsen.
Ook komt er een zoekopdracht naar ruimte voor nieuwe woonwagenlocaties op de middellange (2026-2030) en lange termijn (2023-2035). Dit zijn de eerste noodzakelijke stappen om te kunnen voldoen aan de woonbehoefte van deze groep. Met dit nieuwe voorstel werkt de gemeente samen met de Woonwagenbelangen Amsterdam (WWBA) aan een nieuwe start.
Op initiatief van WWBA komt er ook een gezamenlijke agenda om andere wensen te onderzoeken, zoals de huidige manier van toewijzen voor standplaatsen. Met dit voorstel is er eindelijk aandacht is voor de woonwagen als onderdeel van de culturele identiteit van de woonwagenbewoners. Tegelijkertijd erkent de gemeente dat nog niet aan alle wensen kan worden voldaan, zeker gezien de wooncrisis waar iedereen in deze stad mee te maken heeft.