Home IJburg Nóg beter op de kaart door corona

Nóg beter op de kaart door corona

0
René Poortman van café De Oceaan.

Na een (veel te) lange coronawinter staan de cafés en restaurants te trappelen om hun gasten weer te verwelkomen. De IJopener is benieuwd hoe enkele cafés in ons verspreidingsgebied de lockdown hebben doorstaan en wat we kunnen verwachten zodra we weer het terras op mogen.

Mariska Meijer | Foto ©NORFOH

Op het Java-eiland treffen we Ramon Dekker, floormanager van café De Zuid. Zij hebben ervoor gekozen om open te blijven. ‘We hebben een goede doorloop van mensen die bijvoorbeeld van de pont komen of naar de pont gaan. Ook hebben we veel vaste gasten. Het café is voor veel mensen een belangrijke plek, een tweede huiskamer. Deze mensen zijn heel loyaal en komen nu hun eten afhalen.’ De Zuid is een uitgebreid lunchmenu blijven serveren en ook het avondmenu loopt goed. De kaart is op sommige punten wel aangepast, zodat gerechten sneller klaar zijn en mensen niet lang buiten hoeven te wachten.

Voor Ramon zelf is het wennen. Van een avondmens moest hij door corona en de avondklok gedwongen een ochtendmens worden. ‘Mijn leven is omgegooid, de uren die ik nu draai komen meer overeen met een kantoorbaan. Ik mis de reuring van de avond, het nazitten met het personeel. Nu moet je snel na je shift naar huis.’ Hij en zijn collega’s houden de spirit erin door iedereen in te blijven roosteren, en ook onderling hebben ze het gezellig met elkaar.

Ramon en zijn collega’s kijken ontzettend uit naar de zomer. ‘Eind februari hadden we al een voorproefje met een paar dagen mooi weer, en je ziet direct hoe goed dat mensen doet.’ Hij verwacht dat het nog wel even gaat duren voordat alles weer normaal wordt. ‘Maar ik denk dat het moment dat de terrassen weer open mogen heel ontspannen wordt. Dat mensen blij zijn dat het weer mag en geen haast hebben om hun drankje direct te krijgen. Dat ze echt komen genieten.’ Het team van café De Zuid staat in elk geval te springen om weer rond te rennen met dienbladen met twintig bier erop. Met zijn allen het water in Nika Kijzer is manager bij Kanis & Meiland. De eigenaar van dit café koos ervoor om de zaak gedurende de lockdowns gesloten te houden. Na het voorzichtige goede nieuws dat de terrassen bij een dalend besmettingscijfer in april weer open kunnen, zijn de werknemers aan de slag gegaan om alles klaar te maken voor dat moment. Met veel enthousiasme, volgens Nika. ‘We houden contact via onze appgroep en zijn nog steeds heel close met elkaar. Iedereen staat klaar om te helpen met de voorbereidingen voor het terrasseizoen.’ Het is een hecht team bij Kanis & Meiland. Een goed voorbeeld van het plezier dat zij samen hebben is van afgelopen zomer tijdens de hittegolf. Toen zijn ze om tien uur ’s avonds, onder gejuich van de mensen aan de kade, met zijn allen het water in gesprongen. Niet alleen heeft het interieur een lik verf gekregen, ook start Kanis & Meiland met een nieuwe kaart, met daarop wat kleinere gerechten die heel geschikt zijn om te delen, zoals mediterraanse tapas. Ze hopen deze binnenkort te kunnen serveren op het zonnige terras aan het water.

Bas van der Geest is eigenaar van zowel Bar Joost in de Molukkenstraat als Brouwerij Krux op het Cruquiuseiland. Tijdens de eerste lockdown is hij samen met zijn medewerkers vanuit de bar en de brouwerij meteen gestart met het verkopen van bier voor thuis. Dat bood twee voordelen: door de directe verkoop kwam er geld binnen en ze onderhielden contact met mensen. ‘Mensen wisten ons goed te vinden. We hebben hiervoor wel actief geflyerd en posters opgehangen.’

Naast de verkoop van bier en warme dranken op zaterdag en zondag zaten Bas en zijn barmannen ook de rest van de week niet stil. Tijdens de eerste lockdown hebben zij in zo’n drie maanden de hele zaak van Brouwerij Krux verbouwd. Een geluk bij een ongeluk volgens Bas. ‘Ik wist al wel wat ik wilde veranderen, maar kwam er voor de lockdowns niet aan toe. Ik ben zelf ooit aannemer geweest, en alle barmannen hebben leren zagen en timmeren.’ Hij wijst naar een wand die door een barman is gemaakt en naar de banken die weer door een andere professionele tapper in elkaar zijn gezet.

Zodra het weer mag, gaan we los

Om bezig te blijven verzonnen de heren van Krux en Joost creatieve acties. Zo was de actie Eén fles bier voor een winterjas een groot succes. Deze actie hield in dat mensen een kwalitatief goede winterjas konden komen ruilen tegen een grote fles bier. De jassen gingen naar de Regenboog Groep. Er zijn wel zeshonderd jassen ingeleverd. ‘Toen het in februari zo ontzettend koud werd, bleek dat het echt een goede actie van ons geweest was, en daarnaast was het voor ons een goede manier om de positieve vibe erin te houden.’

Bas kijkt erg uit naar het moment dat Brouwerij Krux en Bar Joost weer open mogen. Vooral Krux heeft volgens hem één heel groot voordeel. ‘Ik durf wel te stellen dat wij het beste coronaproof terras van Amsterdam hebben.’ Volgens de brouwer/kroegeigenaar hebben ze dan ook een hele goede zomer gedraaid. ‘De beperkingen pasten ons eigenlijk wel: we hebben veel ruimte en mensen kunnen goed afstand houden. Zodra het weer mag, gaan we los.’ Ook bij café-restaurant NAP aan de Krijn Taconiskade op IJburg hebben ze niet stilgezeten. Roel Geijsen is een van de twee eigenaren. ‘In de eerste lockdown zijn we begonnen met schilderen van de plafonds en schoonmaken. Als je dicht gaat verstoft je zaak en we willen graag bezig blijven, doorrommelen tot we de boel weer opengooien.’

En ook NAP is begonnen met een menu dat geschikt is voor afhalen en bezorgen. Ze noemen zich gekscherend Toko NAP, verwijzend naar de Surinaamse broodjes en gerechten als roti. Ondanks dat dat heel anders is dan de ‘normale’ kaart die het restaurant voert, valt dit goed in de smaak. Zo goed zelfs, dat een aantal gasten van het restaurant bezig is met een lobby om de roti op de kaart te houden. Dit gaat echter niet gebeuren volgens Roel. ‘We gaan weer terug naar de Frans-Mediterrane keuken. Dat is voor ons nostalgie, we willen graag weer terug naar waar we om bekend staan: wat exclusievere gerechten als kreeft maar dan toch betaalbaar.’

Wat neemt Roel ‘mee’ uit deze coronatijd? ‘Je relativeringsvermogen wordt enorm, ik ben al blij dat ik elke dag nog naar mijn werk toe kan. Creatieve dingen verzinnen deden we altijd al, en dat zijn we nu ook blijven doen. Tijdens de kou in februari hebben we met de collega’s van DOK 48 chocomel en glühwein verkocht op het ijs en dat was zo’n succes dat de drank al verkocht werd voor hij goed warm was en we telkens een stukje moesten verkassen omdat het ijs het anders niet hield.’ Café De Oceaan op het Borneo-eiland heeft een sterke binding met de buurt. Er zijn verschillende buurtinitiatieven opgezet, zoals een crowdfundingactie en de verkoop van neighbourhoodies (capuchontruien) en deze acties geven uitbaters René Poortman en Parel Voerman een mentale oppepper. Ze zijn opengebleven voor afhaal en bezorging en daarnaast stoppen ze hun tijd en energie in het verbeteren van het restaurant. Zo is René op het moment dat wij hem spreken bezig met het opnieuw betimmeren van de bar. Parel was altijd al goed thuis in de keuken, maar heeft haar talent voor patisserie verder uitgebouwd. Zo kun je nu naast huisgemaakte taart ook bonbons kopen.

Iedereens verjaardag

René: ‘Door corona zijn we wel op de kaart gekomen. Veel mensen zijn gaan wandelen en hebben ons gevonden nu, en die vertellen dat weer door.’ Ook de vaste gasten weten het café nog te vinden. Eén van hen had een originele manier gevonden om te kennen te geven dat zij de bloemkoolsteak zo miste: ze had een bloemkool met daarop een smiley voor de deur gelegd. René mist de livemuziek het meest, en ondanks dat er genoeg vaste gasten binnenlopen voor een praatje, herkent ook Parel dat. ‘We hadden gemiddeld twee feestjes per week, we missen de mensen en de gezelligheid.’

De verwachting was dat 2020 een heel goed jaar zou gaan worden, totdat corona roet in het eten gooide. Maar de uitbaters van het ongedwongen café-restaurant verwachten weer te kunnen knallen zodra ze weer open mogen. Voor dat moment hebben ze iets bijzonders in petto. ‘We willen een feest geven met als titel “Iedereens verjaardag’, aldus Parel. ‘Om in één keer een heel jaar aan gemiste verjaardagen te kunnen vieren.’

Natuurlijk zijn er behalve de hierboven genoemde horecazaken nog veel meer cafés en restaurants die staan te springen om ons weer te ontvangen. Tot die tijd: ga eens langs bij het café op de hoek om een maaltijd af te halen of maak een wandeling en haal bij verschillende zaken een hapje of een drankje af.

Ga eens langs bij het café op de hoek om een maaltijd af te halen.