Het OLVG bouwt aan een ‘nieuw ziekenhuis’ om de best mogelijke zorg voor de patiënten te kunnen bieden. Dit betekent dat het ziekenhuis er in de toekomst anders uit gaat zien. De locaties in Oost en West krijgen steeds meer een eigen gezicht en deskundigheid. Ook zal een deel van de zorg steeds meer bij patiënten thuis gegeven gaan worden.
Waar mogelijk zullen patiënten zoveel mogelijk thuis of dicht bij huis worden geholpen. Digitale mogelijkheden zoals thuismeetapparatuur, video-afspraken en verschillende apps zijn volop in ontwikkeling. Het OLVG verwacht dat hiermee een deel van de zorg bij patiënten in hun vertrouwde thuisomgeving kan worden geboden.
Voorbeelden hiervan zijn de onco-monitor, oncologiepatiënten die chemo- of immunotherapie krijgen met chemo- of immunotherapie de mogelijkheid om tijdens de kuurperiode laagdrempelig online contact op te nemen met zorgverleners.
Met de virtuele longkliniek kan het ziekenhuis de patiënten nauwlettend in de gaten houden en hoeven ze alleen naar het ziekenhuis te komen wanneer dat echt nodig is. De Virtual Ward is Amsterdamse samenwerking met huisartsen, thuiszorg en OLVG, om klachten en verslechtering bij patiënten eerder te signaleren en op te lossen in het netwerk.
Patiënten blijven terecht kunnen bij OLVG voor intensieve zorg, spoedeisende hulp en operaties. Deze zorg zal zich de komende jaren verder bundelen op een van de locaties om deze zo efficiënt mogelijk aan te kunnen bieden, iets wat zeker in tijden van personeelstekort van belang is. Bovendien zorgt de concentratie voor verdere specialisatie: doordat de specialisten meer patiënten zien, groeit de expertise en verbetert de kwaliteit van zorg.
Concreet betekent dit dat de spoedzorg en Intensive Care zorg zich in de loop der jaren steeds verder gaat bundelen op locatie West. Bij locatie Oost zullen in de toekomst de patiënten komen voor ingeplande zorg zoals staaroperaties en het vervangen van een heup. Daarnaast zal ook de oncologische zorg plaatsvinden op locatie Oost.