Home Dwars nieuws Op spreekuur bij vrijwilligers van !Woon

Op spreekuur bij vrijwilligers van !Woon

0

Op woensdagmiddag en vrijdagochtend helpen vrijwilligers bij !Woon op afspraak mensen met het zoeken naar een woning via Woningnet. Een buurtbewoner uit Oost die wekelijks op het spreekuur kwam, heeft met hun hulp een woning binnen Oost gevonden en is hier zeer blij mee: ‘Ik kom snel een bloemetje brengen. Mijn bewindvoerder gaat me geld geven.’

Jan Molenaar | Foto Deniece Hanser (!Woon) | Dwars

Woningnet is eigendom van een groot aantal woningcorporaties. Via de website kun je woningen zoeken en er op reageren en worden woningen toegewezen. Je kunt maximaal op twee woningen per week reageren. Opgebouwde rechten zoals bijvoorbeeld inschrijftijd, leveren samen met je inkomen en eventuele urgenties een soort cocktail op waarmee je voorlopige positie bepaald wordt. Tot afgelopen zomer was het mogelijk je bij Woningnet in te schrijven en de woonduur van je huidige sociale huurwoning mee te nemen als inschrijfduur.

Helaas heeft de website vaak storingen en is de site niet altijd gebruikersvriendelijk.

Schrijnende situaties
!Woon adviseert en helpt bewoners problemen met hun woning op te lossen. Vrijwilligers helpen hun cliënten te zoeken naar een nieuwe woning. Voor specialistische vragen kunnen ze terecht bij de professionele medewerkers van !Woon. De meeste bezoekers hebben moeite met computers, de taal, of kunnen sowieso een duwtje gebruiken in het leven. Buurtbewoners kunnen een afspraak voor hulp maken. Nieuwe mensen komen in de regel op vrijdag, voor een afspraak van een half uur. Op woensdag duurt een afspraak twintig minuten.

Er komen veel oudere mensen. Deze groep wil niet uit Oost weg. Helaas zijn veel woningen niet geschikt voor deze groep. Er zijn in Oost relatief weinig woningen met een lift of op de begane grond en er zijn ook niet veel driekamerwoningen.

Schrijnende situaties komen ook voor. Er zijn mensen die geen woning meer hebben en bij vrienden logeren, in een opvang zitten, of zelfs in een auto wonen. In een opvang ben je verplicht ingeschreven te staan en twee keer te reageren op een woning. Sommigen staan net ingeschreven, hebben nooit een positie onder de 100, maar gaan toch min of meer tevreden weg. Veel mensen denken dat ze meer kans maken door bij !Woon te komen zoeken naar een woning. De vrijwilligers leggen nieuwe mensen vaak uit dat ze niets meer doen dan een handje helpen met zoeken en eventueel antwoorden geven op vragen over woningnet of huren. ‘Nee, wij gaan niet over een urgentie. Voor een medische- of sociale urgentieverklaring kunt u naar het sociale loket van de gemeente’.

Soms iets extra’s
Met het vrijwilligersteam is afgesproken om alleen in gesprek te gaan met mensen die enigszins communicatief zijn, een realistische woonwens hebben en zich aan de afspraken houden. Er zijn buurtbewoners die meer gebaat zijn bij echte hulpverlening en er zijn ook mensen waarbij het contact en communicatie behoorlijk moeizaam verlopen. Degenen die meerdere keren niet komen opdagen of te laat komen, kunnen niet meer terecht bij de vrijwilligers.

Soms doe je iets extra’s voor iemand. Zo belde een vrijwilliger voor iemand geruime tijd met een woningbouwvereniging en Woningnet om voor een cliënt het tijdstip van een informatiebijeenkomst over nieuw opgeleverde woningen te achterhalen. Twee weken later moest de woningbouwvereniging ook nog overtuigd worden van het feit dat de woonduur in het profiel van deze cliënt wel degelijk klopte en dat hij dus de eerste positie voor de woning had. Deze cliënt hield bij het weggaan lang de vrijwilligers’ hand vast om te bedanken voor alle tijd die hij aan hem besteed had. Hij zou nog komen vertellen of hij de woning geaccepteerd had. Het gevoel om iets voor andere mensen, die het niet makkelijk hebben, te kunnen betekenen, is waar het om draait bij dit vrijwilligerswerk.

Ook hulp nodig bij het zoeken via Woningnet? Bel 020 523 0150. Meer !Woon? Pagina 22