Oud Nieuws | 15 oktober 1977 – Volgens minister T. Westerterp (Verkeer en Waterstaat) moet de gisteren dooprinses Beatrix officieel geopende Metro-oostlijn in Amsterdam de laatste metrolijn zijn die er in ons land en met name in de hoofdstad wordt gebouwd.
„Amsterdam zou er goed aan doen bij verdere filosofieën over openbare vervoersverbindingen met deze realiteit rekening te houden”, zo zei de bewindsman tijdens de openingsplechtigheid in het ondergrondse Weesperpleinstation van de metro.
Deze opmerking van Westerterp kwam des te harder aan, omdat met name de huidige Commissaris der Koningin in Noord-Holland, ex-wethouder voor publieke werken in de hoofdstad, drs. Roel de Wit, nog onlangs voor de bouw van een volledig”metronet met ondergrondse lijnen door het centrum van Amsterdam heeft gepleit.
Ook in officiële, ambtelijke plannen van de hoofdstad komen nieuwe metro-lijnen voor. Volgens Westerterp
zijn verdere metro-avonturen in een land als Nederland echter te kostbaar. Hij deelde mee dat de Neder- landse belastingbetalers gezamenlijk al zo’n 1 miljard gulden in de Amsterdamse metro hadden gestoken. Daarbij komt het Rijk voor de exploitatie van de metro nog eens voor hoge jaarlijse terugkerende lasten te staan.
Westerterp overhandigde burgemeester Polak vervolgens de officiële vergunning om met de metro-teinen te gaan rijden. Burgemeester Polak betoogde dat de metrobouw geen prestigeobject is geweest van de gemeentelijke dienst publieke werken; De metro is volgens hem zonder ‘meer noodzakelijk. De burgemeester betitelde later op een feestelijke bijeenkomst in theater Carré de op prinses Beatrix uitgevoerde bekogeling met zakjes waterverf als ~niet erg stijlvol”. „De demonstranten hebben argumenten naar voren gebracht: „Met waterverf”, aldus Polak. Amsterdammers en niet-Amsterdammers kunnen morgen tussen 11.00 en 16.00 uur gratis een metro-ritje maken: Zondag 16 oktober gaat Amsterdams nieuwste vorm van openbaar vervoer rijden; dan moeten de passagiers van tram, bus of metro de nieuwe zone-tarieven betalen.
Bron de Telegraaf
Foto Stadsarchief Amsterdam