Een cape gemaakt van VHS-tape, een sculptuur als ode aan plastic als redder in nood, en een jurk van bioplastic die langzaam verdwijnt. Plastic Crush is een nieuwe tentoonstelling in het Tropenmuseum over een wereld vol plastic en onze veranderende relatie met het buigzame materiaal. Met spannend, nieuw werk van onder meer Scarlett Yang, Hozan Zangana en Benjamin Benmoyal.

De tentoonstelling Plastic Crush toont de verschillende manieren waarop mensen overal ter wereld samenleven met plastic. Persoonlijke en lokale verhalen, objecten uit de collectie, plastic iconen en hedendaagse kunst worden gelinkt aan de wereldwijde handelssystemen die plastic hebben geïntroduceerd en verspreid.

Oplosbare jurk

Verschillende kunstenaars en ontwerpers bevragen de waarde van plastic. De persoonlijke waarde, als democratisch goed, maar ook de waarde en het belang van het klimaat. Conceptueel modeontwerper Scarlett Yang reageert op de vervuilende kledingindustrie. De resten blijven nog lang op onze planeet achter. Ze ontwierp een oplosbare jurk van een zelfgemaakt bioplastic van algen en water. De jurk is exclusief en zeer tijdelijk te zien in het Tropenmuseum. Tijdens de duur van de tentoonstelling zal het stuk volledig oplossen en geen enkel spoor achterlaten. Het is de eerste keer dat Yang’s werk fysiek te zien is in Nederland.


3D-model van kunstwerk ‘Onzichtbare Wond’ van Hozan Zangana. Gemaakt van gerecycled plastic. Beeld Hozan Zangana studio
Met plastic flesjes op de vlucht

Met het kunstwerk in opdracht Brineki Nabinraw (onzichtbare wond), gemaakt van gerecycled plastic, toont prijswinnende ontwerper Hozan Zangana de bagage die de Jezidi’s, op de vlucht voor de Islamitische Staat (IS), met zich meedragen. In de zomer van 2014 valt de terroristische groep de huizen van deze gemeenschap in Irak binnen. Er vindt een genocide plaats en de overlevenden vluchten halsoverkop het Sinjar gebergte in. Op de vlucht zijn de meegenomen plastic flesjes en zakken hun dierbaarste bezit. Zangana herinnert ons eraan dat nadenken over de klimaatcrisis ook een vorm van privilege is.

Ontwerper Jie Chen in het depot van het Tropenmuseum in Amsterdam. | Foto Tropenmuseum
Cape van tape

De VHS-en cassetteband zijn hét voorbeeld van plastic dat muziek en taal fysiek met zich meedroeg. De tape is letterlijk een stem geweest. De nostalgische jeugdherinnering aan de dragers was voor modeontwerper Benjamin Benmoyal een inspiratiebron. In de tentoonstelling is een cape van hem te bewonderen, geweven van oude videotapes en lint uit casettebandjes, en van materiaal uit deadstock (niet-verkochte kleding) van modehuizen.

Museumnacht 2022

De feestelijke publieksopening vindt plaats tijdens Museumnacht op zaterdag 5 november. Met speedtours van de tentoonstellingsmakers, talks met o.a. plasticexpert Daniël Poolen, optredens van Chihiro Geuzebroek & The Sound of Climate Justice band en meer.

Een winkeleigenaar in Afghanistan liet eind jaren zeventig deze in massa geproduceerde plastic kam versieren in een lokale metaalbewerkingsstijl.