Home Overzicht Q-Factory blaast vijf kaarsjes uit

Q-Factory blaast vijf kaarsjes uit

0
Achter glas geven Will and the People alvast een voorproefje voor hun set.

Het kan niemand ontgaan zijn op en rond het zonnige Atlantisplein in Oostpoort: hier is het feest! Zowel binnen als buiten de Q-Factory is het gezellig druk. Op de rode loper is het een komen en gaan van vrolijke mensen. Ronald Schepman, troubadour met gitaar en mondharmonica, schuift spontaan aan bij de terrastafeltjes en speelt oude Stones nummers. ‘Ankie, ik zit hier eenzaam op een bankie’ zingt hij op de melodie van Angie. ‘Mooi he? Ik geef overal een eigen draai aan!’

Hester Aalberts

Binnen staat een houten wegwijzer. We besluiten eerst de kelder in de duiken voor de halve finale van drumfestival Herfstfest. Een tengere jongen met hip kapsel en gescheurde spijkerbroek kruipt achter een enorm drumstel. Zijn vriendinnetje kijkt gespannen toe vanaf een hoge kruk. In het kwartier dat volgt staat iedereen perplex aan de grond genageld: Myron Matitawaer blijkt een drumgod. De ene onnavolgbare roffel volgt op de andere. ‘Je chops zijn insane’ zou de jury na afloop tegen hem zeggen. Stagiaire en geluidstechnicus Sam Lissenberg sist me toe dat Myron niet de eerste de beste is. ‘Hij drumt al vanaf zijn tweede. Yamaha doet hem niet voor niets de allerbeste drumstellen cadeau.’

.

Alsjeblieft geen hoefijzer!
In de kleine zaal geven de beide oprichters uitleg over hun D.J. School. Dat is één van de vele educatieve instanties in het Q-pand. ‘We leren studenten dat de opbouw van een set heilig is. Je moet bijvoorbeeld niet meteen al gaan knallen, maar een set zorgvuldig opbouwen. Kijk goed naar de mensen in de zaal en voel aan in welk stadium ze zich bevinden. Als D.J. wil je namelijk voor alles het hoefijzer vermijden. Zo noemen we een lege dansvloer met afwachtende mensen eromheen.’

Bij optredens van Yamato Taiko School speelt het uiten van emotie een belangrijke rol.

In een andere zaal sluit net een act af waar heel hard en heel lang voor wordt geklapt. We hebben het spectaculaire optreden gemist van de Yamato Taiko School, een wereldberoemde groep drummers waarbij geluid wordt ondersteund door grootse gebaren en heel veel emotie.

Tosti and people
Buiten op het terras bestellen we tosti’s met ketchup en Ras el Hanout Hummus met zuurdesembrood. Een meisje aan de tafel naast ons brengt haar vrijgezellenfeest geblinddoekt door. Jammer, want daardoor mist ze de indringende blik van troubadour Ronald, die haar vol overgave ‘Sweet Virginia’ van de Stones toezingt. Verderop drommen mensen samen bij de ruit van de Slagwerkkrant, ook al een Q-Factory bewoner. Achter het glas geven Will and the People een voorproefje voor hun set later vanavond in de grote zaal. Door een speaker kunnen we feilloos horen wat ze doen.

‘Ik heb werkelijk geen idee!’
Een reporter van Geluiden uit Oost duwt een knalgele microfoon onder de neus van een gedistingeerde heer met een rollator. ‘Meneer, weet u wat ze hier aan het doen zijn?’ Stellig antwoordt deze: ‘Ik heb werkelijk geen idéé!’

Maar Q-Factory weet wel degelijk wat ze doen. In vijf jaar tijd is het complex niet meer weg te denken uit de Amsterdamse muziekscene. Naast een belangrijk poppodium met drie concertzalen biedt het onderdak aan veertig repetitiestudio’s, een café/restaurant, drie opnamestudio’s en een hotel met vijftig kamers, tientallen entertainment organisaties en educatieve instanties, waaronder de Muziekschool en een deel van het Conservatorium.

Het feest zit er nog lang niet op. Voor ons ligt nog de opening van de expo 5 jaar Q-Factory, optredens van Will and the People, Jack and the Weatherman, soap, Kita Menari en Starfish. DJ Dirk Diggler sluit de avond in stijl af met een afterparty tot in de kleine uurtjes.