Op zaterdag 22 augustus heeft muziekcentrum Q-Factory een heel interessant programma. Het Amsterdamse electropop duo CUT_ doet met Re: Humanize een eenmalige, unieke en bijzondere multimedia performance met live muziek, moderne dans en video. Voor het eerst zullen ze naast liedjes ook instrumentale stukken gaan spelen.
Oscar Smit
Als de studenten Sebastian Dutilh en Belle Doron elkaar in 2013 ontmoeten op het Conservatorium van Amsterdam (CvA) is er direct een muzikale klik. Ze besluiten een eigen, Engelstalige, versie op te nemen van ‘Papaoutai’, een grote hit van de Belgische zanger Stromae. De bijbehorende video wordt binnen de kortste keren een grote hit. Anno 2020 staat hij al op bijna 2 miljoen views. Dit is het begin van een succesvolle carrière voor CUT_ (spreek uit: cut underscore) die leidt tot een contract bij platenmaatschappij PIAS (Play It Again Sam). Zij brachten vorig jaar het debuutalbum ‘A Small Group Of Individuals’ uit. Op 22 augustus staat CUT_ in de Q-Factory met een heel speciale voorstelling. Reden genoeg voor oost-online voor een gesprek met zangeres Belle Doron.
Uitdaging
‘Q-Factory benaderde ons om een show te maken die toegespitst zou moeten zijn op een andere vorm om de veiligheid van het publiek in deze coronatijd in acht te kunnen nemen’, aldus Belle. ‘Dat is een interessante uitdaging, dachten wij en laten we dan ook kijken hoe we de show visueel aantrekkelijk kunnen maken. We kwamen toen direct uit bij Guido Dutilh, de jongste broer van Sebastian. Hij is modern danser en danste onder andere bij het Nederlands Dans Theater. Hij zou eigenlijk nu in Israel gaan dansen, maar door de corona uitbarsting gaat dat niet door. Met zijn drieën hebben we deze voorstelling ontwikkeld, waarbij moderne dans totaal verweven is met onze muziek.’
Op het podium
‘CUT_ zal voor het eerst als viermans band op het podium staan, waarbij Sebastian zij nieuwe modulaire synthesizer zal gebruiken. Dat is een grote synthesizer die hij heeft opgebouwd uit allerlei kleine modules die hij zelf heeft samengesteld. We hebben abstracte video’s gemaakt waarvoor we Guido’s lichaam hebben gebruikt. Deze zullen te zien zijn op een groot scherm achter het podium. De band en Guido zullen dan als het ware in de visuals verschijnen en verdwijnen. Het wordt een visueel spektakel. De dansstukken van Guido zijn een dialoog tussen zijn bewegingen en onze muziek. Met zijn choreografie gaat hij reageren op onze muziek, maar ook andersom. Wij spelen op elkaar in tijdens de voorstelling. Het zijn zeker niet geheel vastliggende stukken, improvisatie is een belangrijk onderdeel.’
Muziek
‘We hebben een paar oude nummers in een nieuw jasje gestoken, waarbij we het elektronische deel wat hebben laten liggen. We pakken dan gitaar en bas waardoor het een meer intieme setting wordt. We spelen ook liedjes die nog niet uit zijn en hebben samen met Guido nieuwe instrumentale muziek ontwikkeld.’
Corona proof
In de grote zaal zullen stoelen geplaatst worden die plaats bieden aan ongeveer honderd bezoekers. Zij gaan iets speciaals zien. ‘Als mensen moeten blijven zitten kunnen ze niet bewegen. Dus hebben ze visuele stimulatie nodig om de show bijzonder te houden, anders zit je alleen te kijken naar vier poppetjes die liedjes spelen. Wij wilden daarom op zoek naar de grenzen, dat is voor het publiek het meest interessant om te kijken en luisteren.’
Cut_
De muziek van Sebastian en Belle zou je kunnen omschrijven als (klassieke) pop met een electro touch. Kortgeleden heeft de band hiernaast een voorliefde voor dance ontwikkeld en zijn ze bezig met nieuwe tracks speciaal gericht op de dansvloer. Een voorproefje hiervan kun je vinden bij de remix die ze maakten van ‘NLYU’ van de Rotterdammers van The Policy. Dit jaar werd ‘Out Of Touch’ een nummer uit 2019 van het Amsterdamse duo gebruikt in de Netflix serie Élite. De video hierbij is daarom al meer dan 2,5 miljoen maar bekeken.