Alex Garlands Civil War is niet de epische oorlogsfilm die je wellicht zou vermoeden, maar een film die zich afvraagt welke impact beelden nog kunnen hebben.

Elise van Dam | Schokkend Nieuws

Te zien in Kriterion

Het is bijna onmogelijk om niet naar Civil War te kijken als een extrapolatie van de huidige situatie in de Verenigde Staten. Van de uit zijn voegen barstende polarisatie en de sluimerende dreiging van escalatie. Om er niet de vragen van dit verkiezingsjaar op te projecteren: wat gebeurt er als Donald Trump in november opnieuw president wordt? En de misschien wel verontrustendere vraag: wat gebeurt er als hij verliest?

De eerste minuten van Civil War lijken die blik te rechtvaardigen. Beelden van de Amerikaanse president (Nick Offerman) die een speech oefent, waarin hij een overwinning in de strijd tegen de rebellen uitroept. ‘Onze grootste overwinning ooit!’ Garland doorsnijdt dat met nieuwsbeelden van de chaos op straat. Zo onderstreept hij direct dat er meerdere realiteiten langs elkaar heen bewegen in dit Amerika. Realiteiten die elkaar steeds meer uit het oog zijn verloren.

Maar die openingsminuten zijn direct ook de meest concrete verwijzing naar het heden. Op brokjes informatie en losse referenties na houdt de film diffuus wat precies de achtergrond is van de uitgebroken gevechten en wie precies tegen wie de wapens heeft opgenomen. Dat kan je beschouwen als een cop-out, maar het is simpelweg niet de film die Garland heeft gemaakt.

Lees verder op schokkendnieuws.nl

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers. oost-online plaatst Schokkend Nieuws recensies van de films die in Oost te zien zijn.