David Lynch, Quentin Tarantino en de gebroeders Coen worden regelmatig genoemd in de recensies van LOVE LIES BLEEDING. Maar wat de tweede film van Rose Glass (SAINT MAUD) bijzonder maakt tussen de talloze misdaadfilms die door bovengenoemde heren geïnspireerd zijn, is dat Glass niet zozeer een volgeling is als wel een geestverwant. Die ene directe knipoog naar Lynch (het snelwegshot uit LOST HIGHWAY) is eigenlijk zonde.

Julius Koetsier | Schokkend Nieuws

Te zien in Kriterion en Studio/K

Lou is een combinatie van twee typische noirconventies: de loser die verzeild raakt in een escalerend misdaadavontuur en de antiheld met een duister verleden. Zowel zij als Jackie hebben ook elementen van de femme fatale, maar hun gevoelens voor elkaar zijn oprecht. Hoewel de film in de jaren tachtig speelt en gebruik maakt van klassieke archetypen is het liefdesverhaal heel eigentijds. Lou en Jackie zijn geen tragische lesbiennes en homofobie speelt nauwelijks een rol. De details waarmee Glass hun relatie kleur geeft zijn vaak specifiek vrouwelijk, maar als je een van de twee had vervangen door een man had het scenario min of meer hetzelfde kunnen blijven.

Er zijn veel dingen waar Kristen Stewart als acteur erg goed in is, en weinig waar ze beter in is dan geil kijken. De lust in Lou’s blikken richting Jackie overtuigt je ervan dat zij inderdaad de mooiste vrouw ter wereld is. Glass filmt Jackie’s indrukwekkende spierpartij in fetisjerende shots; niet de mannelijke blik op het vrouwenlichaam, maar die van Lou.

Lees verder op schokkendnieuws.nl

Filmmagazine Schokkend Nieuws is sinds 1992 dé autoriteit op het gebied van horror-, sciencefiction-, fantasy- en cultfilms. Geliefd en gelezen door genrefans, cinefielen én de filmpers. oost-online plaatst Schokkend Nieuws recensies van de films die in Oost te zien zijn.