Eeuwenoude poëzie van soefi-mystici als Mansur Al-Hallaj en Mohammed Ibn Arabi klinkt op sample-based beats in eigentijdse composities, die sterk zijn beïnvloed door westerse klassieke muziek, hiphop en artpop. Traditionele Arabische muziek krijgt met zangeres, performer en songwriter Karima El Fillali een 21e-eeuwse update. Op 20 mei in het Muziekgebouw.

De nieuwe muziek is verankerd in de traditie van Arabische tarab en de teksten zijn meer dan duizend jaar oud. Karima El Fillali: ‘De gedichten van Ibn Arabi, Al-Hallaj en Al-Adawiyyah zijn voor mij al jaren een bron van inspiratie en troost. Door de eeuwen heen hebben ze hun betekenis niet verloren. De teksten gaan over een innerlijke wereld: de intieme reis van de ziel en haar Bron. In de soefi-poëzie spreken sommigen over God, over de Geliefde, anderen over het onuitsprekelijke. Het is liefdespoëzie over licht, duisternis, vreugde, verdriet, geweld, vrede en eenzaamheid. Juist in een tijd waarin thuisplekken door oorlogen, migratie en destructie voor velen onbegaanbaar zijn, geloof ik in de urgentie van het behoud en cultiveren van immaterieel erfgoed. Dit kan niemand je afnemen.’

Met een Nederlandse moeder en een Marokkaanse vader groeide Karima El Fillali op in Nederland op de grens van twee werelden. Haar moeder liet haar kennismaken met zang, barokmuziek en de kerk, door haar vader leerde zij de islam kennen. Via zijn grote verzameling muziekcassettes ontdekte ze Marokkaanse volksmuziek, koranrecitaties en de stem van de grootste diva van Egypte: Umm Kulthum. Op latere leeftijd raakte Karima dusdanig gefascineerd door het erfgoed van haar vader, dat ze besloot op zoektocht naar Marokko te gaan.

Na terugkeer in Nederland werd ze al snel bekend om haar hommages aan Kulthum en door de meer experimentele werken met invloeden uit onder meer Afrika en het Midden-Oosten die zij uitvoerde met haar band Shakuar. Naast Umm Kulthum zijn ook Björk en de bands Portishead en Cypress Hill inspiratiebronnen voor haar.

Karima El Fillalif op 20 mei in Muziekgebouw