In de Q-Factory is de muziekschool van Unted Pop actief. R.IA, SebunDiego en Lewis Muller zijn de artiestennamen van vier studenten die er zich voorbereiden op een carrière in de muziek. Ze kregen de kans om hun eigen bedrijf op te starten als onderdeel van het programma van de school onder de titel United Unplugged. Een kennismaking met vier ambitieuze jonge muzikanten.

Hoe zijn het United Unplugged project en de naam tot stand gekomen?

Lewis Muller: ‘Ik vond het echt een leuk concept. Het is afgeleid van de MTV Unplugged-serie. Onze (muziekschool) campus heet United Pop, waar ik met andere studenten aan het project begon. Dus het woord UNITED geeft ook weer waar het hele concept over gaat, het gaat over eenheid en het geven van een kans/podium aan diegenen die hun muziek voor het eerst willen delen.’

R.IA (Maria Elena Feliz): ‘Ik ben wat later in het proces ben ingestapt. Ryan, Lewis, Sam en ik allemaal studenten aan United Pop. We kregen de kans om ons eigen bedrijf op te starten als onderdeel van het programma van onze school. Daar komt de naam ‘United’ vandaan, want we zijn allemaal muzikanten met verschillende achtergronden en stijlen, maar we werken goed samen en delen hierdoor een band. We willen mensen met verschillende genres en smaken verenigen door middel van onze muziek, want dat is een van de mooiste dingen aan muziek – het heeft de kracht om mensen blij of ongelukkig te maken met welk geluid dan ook. Wat de naam ‘Unplugged’ betreft, denk ik dat het een slimme woordspeling is vanwege de afwezigheid van technische apparatuur, zoals microfoons.’

Wat heeft je geïnspireerd om muziek te gaan maken?

‘Laatst luisterde ik naar hedendaagse muziek en ik vond helemaal niks’, zegt Diego. ‘Dit zette mij aan het denken: als zij (die) muziek kunnen maken kan ik dat ook, en dus begon ik mijn eigen tunes te maken.’

R.IA: ‘Naast mijn moeder, zijn er veel muzikanten in mijn familie. Hierdoor ben ik altijd gefascineerd geweest door instrumenten, maar de stem vind is het meest verbazingwekkend. Het is een (natuurlijk) instrument en je kunt er veel geweldige dingen mee doen. Ik begon met zingen toen ik drie jaar oud was en sindsdien ben altijd geïnteresseerd geweest in de showbusiness. Ik hou van zingen, dansen en acteren. Ik wil schitteren, een boodschap overbrengen, genieten van feestjes met mensen, en ik denk dat dat in de schijnwerpers de beste manier is om dat te doen.’

Toen ik 13 was, begon ik liedjes op te nemen. Het eerste nummer dat ik opnam was een cover van ‘Hijo de la Luna’, een heel bekend nummer van de Spaanse band ‘Meccano’. Ik was verbaasd over de compositie van het nummer en werd verliefd op het opnemen in een studio. Ik heb echter gewacht om professioneel te beginnen en te debuteren als artiest vanwege prioriteiten in mijn leven. Uiteindelijk besloot ik in 2022 mijn debuut te maken en mijn passie voor zingen na te jagen.’

Hoe ziet je creatieve proces eruit?

Sebun (Samuel Tunderligeti): ‘Mijn creatieve proces is in principe gebaseerd op het gebruik van samples en sound design. Ik gebruik synthesizers en samplers, maar ook Ableton op mijn computer.  Hiermee vervorm ik geluiden die al bestaan totdat ze onherkenbaar zijn, en ze me eigen te maken. Ook maak ik de laatste tijd gebruik van veel instrumenten. Oude voicesamples van vinyls, maar ook kleine stukjes jazz en soulmuziek om mijn opnames wat op te fleuren.’

Diego (Ryan Simons): ‘Mijn creatieve proces varieert van dag tot dag. Soms voel ik een bepaalde emotie, zoals woede of blijdschap, en dan begin ik te schrijven. Op andere dagen besluit ik te freestylen en laat ik de woorden vanzelf stromen.

R.IA: ‘Dat hangt af van mijn stemming. Soms heb ik een visualisatie van wat ik wil. Ik heb bijvoorbeeld onlangs een album gemaakt gebaseerd op Halloween, waarin ik verschillende emoties en dingen die met Halloween te maken hebben aan bod liet komen. Als het gaat om mijn Afro Latin beats en liedjes, stel ik me meestal een geluid voor in mijn hoofd en probeer ik het te reproduceren. Als dat lukt, begin ik het te produceren of vraag ik mijn producers om me te helpen dat geluid te creëren. Het songwritingproces kan op twee manieren beginnen. Soms schiet me een woord te binnen en begin ik op basis daarvan teksten te schrijven. Andere keren word ik geïnspireerd door een beat en schrijf ik er teksten omheen. Het hangt er echt vanaf wat er die dag gebeurt en wat me inspireert.

Waarom wilde je muzikant worden?

Lewis Muller: ‘Ik heb nooit echt de drang gehad om muzikant of zanger te worden. Het is gewoon hetgene wat ik het liefste doe. Je kunst delen was voor mij altijd een nabeschouwing.

Diego: Ik denk alle liefde die ik kreeg van mensen die mijn muziek hoorden. Als mensen echt van mijn muziek genieten dan zeggen ze, ja man, dit is het, dit is hard. Dat laat me weten dat ik iets heb gemaakt waar mensen van genieten. Zo simpel is het. 

Hoe zou je het muziekgenre United Unplugged omschrijven aan iemand die het nog nooit gehoord heeft?

R.IA: Ons muziekgenre is een fusie van verschillende geluiden en de beste manier om het te beschrijven is te zeggen dat het een regenboog van geluiden is. Ryan brengt veel hiphop in, ik breng de Afro-Latijnse en melodieuze trapkant in, en Lewis zit meer aan de ambientkant. We vertegenwoordigen verschillende muziekspectrums en ik denk niet dat het voldoende is om ons in één genre in te delen. We willen graag gehoord worden, maar vooral dat mensen ervan genieten.

Wat kunnen mensen verwachten van de maandelijkse concerten?

Lewis Muller: Ze kunnen enthousiaste en getalenteerde artiesten verwachten in een intiemere setting. Het is een geweldige manier om je muzieksmaak uit te breiden of nieuwe, kleinere artiesten te ontdekken.

Sebun: ‘We willen vooral muzikanten uit de stad aan het woord laten die moeite hebben om hun uitlaatklep/outlet te vinden. We willen ook nieuwe en ongewaardeerde artiesten meer aandacht geven.’

Diego: Nog meer hype. Nog meer energie. Nog meer talent. Nog meer vuur. Al dat man.

Welke lessen heb je geleerd van het eerste try-out concert?

Lewis Muller: To just go with the flow and let things happen how they’re supposed to.

R.IA: Als ervaren eventmanager weet ik hoe belangrijk marketing is. Voor ons volgende evenement zijn we van plan sociale media (beter) in te zetten om interesse te wekken en opkomende artiesten een platform te bieden om hun talent te laten zien en vertrouwen te winnen.

Ik voelde me niet zo lekker door de griep, maar ondanks mijn zenuwen en plankenkoorts heb ik toch alles gegeven voor mijn optreden. Helaas was mijn stem niet op mijn gebruikelijke niveau, maar ik weet dat dat iets persoonlijks is waar ik aan moet werken. Maar over het algemeen was ik in mijn element tijdens het evenement en heb ik een geweldige tijd gehad om te feesten.

Sebun: ‘We moeten het evenement promoten om het te laten slagen. Het is van cruciaal belang om het evenement bekend te maken, zodat mensen ervan weten en het bijwonen. Dit komt zowel de artiesten als het publiek ten goede.’

Diego: ‘De grootste les was waarschijnlijk dat ik mijn collega’s beter heb leren kennen.’

Wat hoop je dat luisteraars meenemen van je muziek?

Lewis Muller: ‘Het gaat er bij mij meer om hoe een nummer klinkt. Ik zou al blij zijn als ze maar één nummer leuk vinden, gewoon omdat het goed klinkt. Maar over het algemeen gaat muziek bij mij over een deel van jezelf te vinden dat wilt groeien en beter wilt worden.’

R.IA: ‘Ik wil mede artiesten inspireren om zichzelf te zijn en niet te proberen in een plaatje te passen, want dat is de enige manier om uniek te worden. Ook is het goed om te experimenteren en nieuwe dingen te proberen. Persoonlijk zing ik veel operaklassiekers, maar ik ben niet bang om andere genres te mixen, zoals het trap-nummer op mijn aankomende Halloween-album. Als artiest wil ik laten zien wie ik ben als persoon en als karakter. Wat de luisteraars betreft, hoop ik hen te inspireren om van muziek te genieten en er zelfs misschien comfort in te vinden als ze worstelen met hun mentale gesteldheid. Muziek kan een van de grootste dingen zijn die mensen door moeilijke tijden heen kan helpen.’

Diego: ‘Ik wil het rauw brengen man. Ik wil het rauw brengen. We komen hier echt om te rappen, weet je. Ik ben een MC en een rapper. Ik ben niet van die poes-pas de hele tijd man. Gewoon rauw zou ik zeggen.’

Sebun: Nou, ik wil gewoon mensen laten dansen en goed laten voelen als ik achter de decks (DJ paneel) sta. Ik wil dat ze zich ontspannen en vermaken in een context waarin niemand elkaar veroordeelt en iedereen iedereen accepteert zoals hij/zei is.’

Wat is het verhaal achter je artiestennaam?

Lewis Muller: ‘Het is hetzelfde als mijn naam.’

R.IA: Mijn naam, R.IA, betekent ‘stromende rivier’ in het Hebreeuws, wat resoneert met mij als vrije geest. De punt tussen R en IA heeft te maken met copyrightregels. Kunstmatige intelligentie is een nieuw concept met eindeloze mogelijkheden en mijn AI (omgekeerd) zal iets nieuws brengen aan de industrie, iets anders dan wat je eerder hebt gezien.

Diego: Een paar vrienden hadden me een bijnaam gegeven in de kantine. Op een dag vertelden ze me dat ik er niet uitzag zoals mijn eigen naam en stelde voor dat ik meer op een Diego leek. Vanaf dat moment noemden ze me Diego en uiteindelijk werd dat mijn artiestennaam.

Hoe zie je de toekomst van de muziekindustrie, vooral met de veranderingen in technologie en de manier waarop mensen muziek consumeren?

R.IA: Ik denk dat muziek meer een routine is geworden dan een plezierige activiteit, omdat het overal aanwezig is. Mensen luisteren naar muziek tijdens het woon-werkverkeer, maar zijn zich niet bewust van hun omgeving, waardoor er geen ruimte is om te ademen. Muziek luisteren is een dagelijkse gewoonte geworden, in plaats van iets dat vreugde brengt. Vroeger kwamen mensen samen om naar muziek te luisteren en te socializen, maar dat is nu niet meer het geval.

Ook concerten zijn steeds duurder geworden en veel mensen kunnen het zich niet meer veroorloven. Degenen die dat wel kunnen, brengen hun tijd vaak door op hun telefoon in plaats van te genieten van het optreden. Als iemand die in de muziekindustrie werkt, heb ik gemerkt dat er veel giftige individuen zijn die gedreven worden door hebzucht en egoïsme. Naar mijn mening is het op de lange termijn beter om een artiest te zijn die oprecht contact maakt met zijn publiek en het beste wil voor iedereen. In de toekomst ben ik van plan om mijn eigen muziek te produceren en streef ik ernaar om aardig te zijn in plaats van hebzuchtig, omdat dit zal resulteren in een betere ervaring voor iedereen die erbij betrokken is.

Sebun: ‘Ik heb de laatste tijd wat positieve veranderingen in de muziekindustrie opgemerkt. Het lijkt erop dat het steeds populairder wordt om een onafhankelijke artiest te zijn, wat geweldig nieuws is. In het verleden werden veel getalenteerde artiesten uit de jaren 80 uitgebuit door de muziekindustrie en kregen ze niet de compensatie die ze verdienden. Er is echter ook een keerzijde aan de nieuwe technologie. Met Spotify bijvoorbeeld moet een artiest een groot aantal streams verzamelen om een significant inkomen te verdienen. Hoewel het nu haalbaarder is om een onafhankelijke artiest te worden, blijft het een uitdaging om financieel succes te behalen via conventionele streamingplatforms.

Hoe kunnen artiesten hun teksten kunnen gebruiken om een positieve invloed op de jeugd te hebben?

R.IA: ‘Ik voel me niet zo verbonden met de jeugd in de Dominicaanse Republiek omdat de enige manier om hen te bereiken mainstream muziek lijkt te zijn die vaak ongepaste inhoud bevat. Mijn muziek laat echter zien dat het mogelijk is om een succesvolle carrière als muzikant te hebben en toch respectabel te blijven.’