Home Dwars nieuws Van kind naar collega – kunsteducatie dichtbij

Van kind naar collega – kunsteducatie dichtbij

0
Bette in het lokaal van groep 1 / 2 op de Aldoende, haar vroegere klas 3.

Het nieuwe schooljaar is voor Stichting Kunsteducatie De Rode Loper op School begonnen met een bijna geheel nieuw team. Wendeline Thole heeft de rol van directeur overgenomen en is Machtelt van Thiel opgevolgd. Cultuureducatie-medewerkers Eva Rijs en Tati Wirahadiraksa begonnen in respectievelijke april en augustus. Sinds kort is het team nog een collega rijker: Bette Eisden is de spin-in-het web en als planner buigt zij zich over alle complexe roosters en indelingen van de lessen: een ware legpuzzel!

Tati Wirahadiraksa 

Het bijzondere is dat Bette geboren en getogen is in Amsterdam Oost. Ze bracht haar lagere schooltijd door op de Openbare Daltonschool Aldoende, een school waar De Rode Loper op School al jarenlang mee samenwerkt. De afgelopen weken kwamen steeds meer herinneringen aan die tijd terug. Tijd voor een interview!

Cirkel rond

Bette: ‘Voor mij is de cirkel rond. Ik heb altijd in Oost gewoond, op school kreeg ik kunstlessen van De  Rode Loper op School en nu werk ik er zelf. Ik heb wonen in Oost altijd als heel fijn ervaren. We konden altijd lekker de straat op rennen, buiten spelen met de hele buurt, er waren heel veel verschillende culturen die je allemaal leerde kennen. Heel bijzonder om daar mee op te groeien.’
‘Ik heb van 2001 tot 2010 op de Aldoende gezeten. Ik vond het een warme school, heel gestructureerd. Ik had wel 10 verschillende culturen in mijn klas. Ik kan me Jan de Waal goed herinneren, een bijzondere meester uit groep 7 en 8. Hij gaf de leerlingen heel veel persoonlijke aandacht, vond het zelf heel leuk om met kunst bezig te zijn en hij was een beetje de pater familias van de school.’

Herinneringen aan kunstlessen

‘Als De Rode Loper op School kwam, gebeurde er altijd wel iets bijzonders. Ik weet nog dat we met kunstdocenten Bruno en Peter in het Badhuis een tentoonstelling maakte. Ze hadden een blind hondje. Bij Museum tot Zover heb ik een project over herdenken gedaan, het was heel bijzonder om zo op de begraafplaats te zijn. Voor een voorstelling in de Transvaalbuurt moesten we een liedje over Napoli oefenen, het komt zo weer bij me op.’

‘Mijn zus zat ook op de Aldoende en ging kleding maken van plastic. Echte mode, ik vond het heel hip. Zij heeft ook meegewerkt aan de wilgenboten in Park Frankendael. Grappig dat de boten er nu ook weer staan en er andere kinderen aan hebben meegewerkt. Vele kinderen uit Oost zullen het gezicht van Machtelt herkennen. Hé, De Rode Loper op School, we gaan iets leuks doen!’

Door de ogen van een leerling

Ik was sowieso altijd al een creatieve denker en ik verheugde me heel erg op die lessen. Ik was niet zo’n taal- en rekenkind. Juist door de lessen van De Rode Loper op School leerde ik om me beter te kunnen uiten. Ik denk dat je met kunsteducatie zoveel meer kunt bereiken dan alleen met rekenen en taal: je kunt je persoonlijkheid en je talenten ontwikkelen. Het gaat over wie jij bent als kind. Over je gezien en gehoord voelen en ervaren dat je veel meer kunt creëren dan je zelf denkt.

Ik woon nog steeds in Oost, mijn vriend komt ook uit Oost, zijn ouders wonen er, mijn ouders wonen er. En mijn zoontje groeit hier nu op. Over een paar jaar gaat hij naar school in Oost en gaat hij die lessen ook krijgen, ik verheug me er nu al op!