Cliëntenbelang is er voor alle Amsterdammers. Zij zetten zich in om de kwaliteit van leven te verbeteren van mensen met een psychische, lichamelijke of verstandelijke beperking, chronisch zieken, kwetsbare ouderen en mantelzorgers.
Nettie Sterrenburg | Foto Cliëntenbelang
Albert woont in Oost, is vrijwilliger voor Cliëntenbelang en zet zijn levenservaring in. Hij vertelt ambtenaren, politieagenten, politici en hulpverleners, hoe je goed om kunt gaan met mensen met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB). Albert zijn motto is: Iedereen is gelijkwaardig! ‘Wat ik heb meegemaakt in mijn leven gebruik ik in mijn vrijwilligerswerk, mijn beperking is mijn kracht!’
Niet vanzelfsprekend
Albert is een echte adviseur. Zijn tips hoe om te gaan met mensen met LVB komen snel op tafel. ‘Gebruik geen moeilijke woorden, praat rustig, neem ons serieus, hou het een beetje makkelijk, stel je vraag nog eens met andere woorden, benader ons kalm, schrijf brieven in gewone mensentaal. Ik kom op voor Amsterdammers waar het leven niet zo vanzelfsprekend gaat. Wij krijgen te maken met ongeduld en onvriendelijkheid. En dan wordt het nog moeilijker om antwoord te geven op vragen of om dingen voor elkaar te krijgen. Het lijkt soms wel of je met een beperking minder serieus genomen wordt.’
Geen sticker
‘Het is mooi vrijwilligerswerk. Het geeft een stimulans om te spreken met bijvoorbeeld doktoren. Ik kan echt iets betekenen met de gesprekken, adviezen en workshops die we doen. Er komen twee werelden bij elkaar die anders niet zo makkelijk op gelijkwaardig niveau met elkaar praten. Niet iedereen durft meteen uit te komen voor zijn of haar beperking. Er zit geen sticker ‘Ik ben LVB’ op je voorhoofd. De hulpverleners die we advies geven zijn blij met ons. Ze zijn dankbaar voor de inspirerende tips en het kijkje in ons leven. Ze moedigen me aan om door te gaan, wat ik zeker zal doen.’
Leren inzetten
‘Bij Cliëntenbelang voel ik me thuis. Ik kan me verder ontwikkelen als vrijwilliger en ervaringsdeskundige. Ervaringsdeskundigheid moet je leren inzetten. Door mijn vrijwilligerswerk kom ik in gesprek met mensen die ik anders nooit zou ontmoeten. Het helpt me ook bij al mijn andere vrijwilligerswerk. Voor de Medezeggenschapsraad van Cordaan, Bureau Ervaringskracht en de Prisma Stamtafel. Mensen zoals wij doen er echt langer over om iets voor elkaar te krijgen. Nu strijden mijn vrouw en ik voor een goede rolstoel voor haar. Wat zou het fijn zijn als dat lukt!’
Ook aan de slag als vrijwilliger bij Cliëntenbelang?
Aan de slag als vrijwilliger? Kijk op de Vacaturebank van Vrijwilligers Centrale Amsterdam. Óf bel voor een persoonlijk gesprek in Oost 06 3832 6317.
Je kunt ook meer informatie vinden én een afspraak maken via www.vca.nu.