Ook het Plein Theater aan het Sajetplein moest in februari sluiten vanwege de coronacrisis. Toch ontstonden al vrij snel nieuwe initiatieven vertelt ons de directeur, Berith Danse.
Anna ten Bruggencate | Foto’s Marja de Vries
Het theater, de kindervoorstellingen en ook het eetlokaal sloten. De mensen van het Plein Theater pakten het grootonderhoud op en werkten de boekhouding bij. Directeur Berith Danse benutte de tijd goed: ‘Voor ons kleine bedrijfje is het altijd hard werken om aan alle criteria te voldoen.’ Al snel kwam het team bij elkaar en ontstonden nieuwe ideeën. Zoals het met eigen middelen beginnen met streamen van stukken, ideeën, pamfletten. De internationale makers ervan kregen de kans via het platform van het Plein Theater hun werk de wereld in te sturen.
Slavernijverleden
Het Plein Theater is creatief omgegaan met de restricties rond Covid. Publiciteit maken in de stad is voor een klein theater meestal onbetaalbaar. Maar nu kwamen de abri’s leeg te staan. Een mooie gelegenheid om via een poster aandacht te trekken. Andere zaken lukten niet. Theater- en filmmaker Tolin Erwin Alexander zou naar het Plein Theater komen om te werken aan de kennis over de Marrons uit Suriname in relatie tot het Nederlands slavernijverleden. Hij kwam ongelukkigerwijze vast te zitten in Ecuador. Danse: ‘Nu hebben we vanwege de corona en de Black Live Matters acties, gekozen voor ondanks een toepasselijke theaterinstallatie, Swart Gat. Deze is zo vormgegeven dat je zelf een rol kunt spelen. Praktisch gezien kan ons theater hierdoor open zijn, ideologisch gezien gaan we door met het proces van bewustwording van dit verleden.’
Gratis of niet
Het Plein Theater koos bewust voor een open platform, waar je kunt genieten van de optredens. Via donatie kan het publiek de plotseling werkeloze podiumartiesten ondersteunen. Berith Danse: ‘Wij bieden de stream in deze periode van mondiale nood openbaar aan en doen een beroep op de gulheid van de kijker. Vanaf het najaar willen we doorgaan met het streamen van onze eigen programmering en deze dan wel van een betaalslot voorzien. De streaming is namelijk ook een vorm van emancipatie en democratisering van de toegang tot kunst en cultuur. In de landen waar ik voorheen werkte, worden de streams als zeer helend ervaren omdat de kunstenaars en podia daar echt in veel zwaarder weer zitten dan wij in Nederland.’
Pleinpresentaties
Berith Danse meent dat het team in deze periode hechter is geworden. ‘We voelen ons nog meer verbonden met de visie van het Plein Theater en hebben gemerkt dat, hoe klein een theater ook is, haar rol groot kan zijn. We geloven in het internationale karakter van het Plein Theater, en willen dat de bezoeker offline en online dat tegenkomt op het plein, in de zaal en in het eetlokaal. Verder weten we gewoon nog niet hoe de toekomst eruit ziet. Een van de plannen is acte de presence geven op de pleinen in het stadsdeel. We zien hierin echt een belangrijke artistieke taak. Daarbij kan het Stadsdeelbestuur een goede morele en praktische steun in de rug betekenen.’
Zomerprogramma
Het individueel te bezoeken ‘Swart Gat /Gouden Eeuw‘ start op 1 juli, tegelijk met Keti Koti en eindigt op 31 juli. Komende zomer organiseert het Plein Theater naast deze installatie binnen, een aantal kunstworkshops voor kinderen buiten op het Sajetplein. Verder zijn er buiten films te zien en in de ‘silent disco’ kun je op 1½ meter afstand dansen.
Meer informatie over alle initiatieven op www.plein-theater.nl