De bewoners van de Weesperzijdebuurt weten wat ze willen met hun buurt. Ze hebben een droombeeld. Ze zien een duurzame buurt voor mensen, dieren, bomen, planten en de Amstel. Die droom willen ze ook waarmaken. In verkiezingstijd vertellen politici waar ze voor staan. De Weesperzijdebuurt keert dat om. Ze nodigden politici uit om te horen of ze de plannen van de buurt willen ondersteunen.
Het knusse zaaltje van roeivereniging de Hoop loopt langzaam vol met bewoners die op een enkeling na, al lang in hun buurt wonen. Ook vertegenwoordigers van VVD, SP, D66 en nieuwkomer Volt schuiven aan. Op de voorste rij zitten ze klaar om een reactie te geven op de toekomstvisie van de buurt.
De bewoners van de Weesperzijde buurt zijn alweer een tijdje bezig met het ontwikkelen van hun visie. Het resultaat dat wordt gepresenteerd is indrukwekkend. Het is meer dan een droom. Zo is het een en ander al in praktijk gebracht, al mocht dat maar tijdelijk zijn. Een autovrije straat waar bewoners aan een lange tafel lunchten. En de Parkplek waarbij niet-autobezitters een parkeerplek kunnen huren voor het inrichten van een tuintje. Hoe mooi kan het zijn. Allerlei regels en regeltjes verhinderden dat.
Toch zijn dat voorbeelden die aangeven welke kant de buurt op wil. De ambitie ligt hoog. Een energieneutrale buurt die klimaatbestendig is. Met veel openbare ruimte en groen, met deelauto’s en buurtgarages. Maar dan als samenhangend plan voor de Weesperzijde, inclusief de dwarsstraten. Het project voor groot onderhoud aan de Weesperzijde dat nu wordt uitgevoerd is in drieën geknipt en ook de dwarsstraten maken geen deel uit van een samenhangend plan.
De kandidaten voor de gemeenteraad die in De Hoop aanwezig zijn staan allemaal wel achter de plannen van de buurt. Nieuwkomer Volt heeft z’n stedelijk hoofdkwartier aan de Weesperzijde. Ian Hendriks van deze partij vindt dat de verantwoordelijkheid teruggegeven moet worden aan de bewoners. Dat zou veel oplossen. Yolanda Hoogtanders van de VVD zit ook op die lijn. In de gemeenteraad moet een nieuwe integrale bestuursstijl komen. Met minder ambtenaren wordt er minder gesproken en komt er meer en sneller tot stand, vindt ze.
Veel in de plannen van de buurt draait om de aanwezigheid van auto’s. Hoe het probleem daarvan voor de buurt moet worden opgelost weet Karel van der Weide van de SP niet. De mogelijkheid voor de ondergrondse Willibrordus parkeergarage aan de andere kant van de Amstel, een van de mogelijkheden, ziet de SP niet zitten. Dat geld dat daarvoor nodig is, kan beter worden besteed. Jan-Bert Vroege van D66 wil dat er een oplossing komt en weet dat er veel lege garages zijn. Die moeten worden benut en auto’s delen kan het probleem helpen oplossen.
Maar de dromen van de buurt reiken verder. De herinrichting van de openbare ruimte moet worden afgestemd op de energietransitie met een collectief warmtenet en zonnepanelen. Klinkers als nieuwe bestrating in plaats van asfalt. voor een betere opvang van regenwater. De aanwezige politiek wil meedenken met de bewoners over integrale oplossingen van de buurt. Dat is een ander uitgangspunt dan tot nu toe realiteit is. Daarbij mag de buurt z’n zegje doen bij de plannen die de gemeente ontwikkelt en wil uitvoeren. En die zijn niet gericht op een integraal plan.
Na de verkiezing van de gemeenteraad zullen de bewoners ongetwijfeld weer bij de politiek aan de bel trekken. Ook bij GroenLinks die verhinderd was, maar een week later ook kennis zal nemen van de dromen van de Weesperzijdebuurt.