Het is niet te geloven zoveel Paasconcerten het Muziekgebouw presenteert. Van 16 maart tot en met 1 april staat het Muziekgebouw weer een bijzondere Paasprogrammering. Zes concerten door de crème de la crème van de internationale oude-muziekscène met prachtige, beschouwende muziek uit de Christelijke traditie.

Zo klinkt Bachs Johannes Passie door Cappella Amsterdam en Orkest van de Achttiende Eeuw. Dit dramatische meesterwerk werd precies 300 jaar geleden voor het eerst uitgevoerd. Of de intieme Matthäus Passion van Johann Sebastiani door Vox Luminis. New York Polyphony en Stile Antico brengen sobere meerstemmige muziek uit de renaissance en PRJCT Amsterdam en Vlaams Radiokoor vertolken onder leiding van Maarten Engeltjes het jubelende paasoratorium van Bach.

Zaterdag 16 maart
Matthäus Passion volgens Sebastiani
Vox Luminis + Lionel Meunier
Bijna deelde hij zijn naam met Johann Sebastian Bach: Johann Sebastiani. Een halve eeuw vóór Bachs iconische Matthäus componeerde deze Duitser zijn eigen versie van het lijdensverhaal. In zijn compacte Matthäus Passion zet Sebastiani met de toevoeging van Lutherse koralen een belangrijke trend. Ook de evangelist als tenor en Christus als bas klinken vertrouwd in de oren van iedereen die Bachs passies kent.

Zondag 24 maart
And the sun darkened
New York Polyphony
Een mooie avond voor de liefhebbers van meerstemmig gezang. Het vocaal mannenkwartet New York Polyphony maakt zijn debuut in het Muziekgebouw. ‘Met een sublieme muzikaliteit en vocale allure’ (New York Times) bezingen deze zangers het thema van Maria met de gestorven Jezus in een wervelende combinatie van oude en nieuwe werken. Een meeslepende meditatie voor de passietijd.

Woensdag 27 maart
Johannes Passion
Orkest van de Achttiende Eeuw + Cappella Amsterdam
Internationale crème de la crème van de oude muziek
De Johannes Passion van Bach is korter dan de beroemde Matthäus, maar ook dramatischer en meeslepender. Het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam storten zich onder leiding van dirigent Daniel Reuss op de emotionele hoogtes en dieptes in het verhaal van de kruisiging. ‘Wat speelde het Orkest van de Achttiende Eeuw fraai, met die kenmerkende zoete strijkersklank’, schreef Het Parool in 2022 al. Reken dus op een bijzondere uitvoering!

Vrijdag 29 maart
The Path to Salvation
Stile Antico
Altijd al willen weten wat nu precies Palmzondag, Witte Donderdag en Goede Vrijdag betekenen? Het immer briljante Stile Antico neemt je mee op een muzikale geschiedenisles door de week naar Pasen. Van de intocht van Christus op Palmzondag tot de wederopstanding op Paaszondag klinkt de mooiste, meest aangrijpende en meest jubelende muziek uit de renaissance. Een schitterend alternatief voor de Matthäus Passion.

Zondag 31 maart
Zapp Mattheus (8+)
Amsterdams Bach Consort + Cappella Amsterdam
Compacte Matthäus Passion voor de hele familie
Zapp Mattheus is geschreven door tweevoudig Gouden Griffelwinnaar Simon van der Geest. Hij creëerde dit familieconcert speciaal voor het Amsterdams Bach Consort: een compacte Matthäus Passion van circa één uur. Bondig, maar met het grootste respect voor Bachs meesterwerk en voor het Bijbelse verhaal van de kruisiging, zodat kinderen kennis kunnen maken met deze prachtige muziek.

Maandag 1 april
Oster-Oratorium
Vlaams Radiokoor, PRJCT Amsterdam + Maarten Engeltjes
Geen Pasen zonder de Matthäus of Johannes, met het accent op lijden en sterven van Christus. In Bachs tijd was paaszondag gereserveerd voor vreugdevollere noten. Daarom schreef Bach naast zijn passies ook een paasoratorium naar Italiaanse snit zonder koralen en evangelist. Stralende trompetten zetten de toon en jubelende solisten maken de vreugde compleet. Zeker als countertenor Maarten Engeltjes en grote solisten als Sophie Junker en Fabio Trümpy de dienst uitmaken.