Home Dwars nieuws 40 jaar Plein Theater

40 jaar Plein Theater

0

Veertig jaar geleden werd Stichting Pleintheater opgericht door activistische Amsterdammers in het voormalige Amstelbrouwerijcomplex aan de Mauritskade. Rond 1985 werd de brouwerij gesloopt. Alleen het hoofdkantoor, wat vandaag Plein Theater heet, bleef overeind. Berith Danse is sinds vijf jaar de bevlogen directeur en Gert Scheper is al 23 jaar als coördinator techniek aan het theater verbonden.

Lennie Haarsma | Foto Frank Schoevaart

Berith Danse is een bevlogen directeur met veel ervaring in het buitenland. Waar is ze het meest trots op? Berit: ‘Ik ben opgeleid als theatermaker en artistiek leider. Van 1995 tot 2012 heb ik gewerkt in mijn eigen internationale theater-ontwikkelingsorganisatie. Ik werkte in Latijns-Amerika en Afrika en het heeft me best veel tijd gekost om daarna weer in te burgeren. In Amsterdam-Noord ben ik betrokken geraakt bij het bouwen van broedplaats Ceuvel. Na vijf jaar Ceuvel ben ik op zoek gegaan naar een baan als leidinggevende in de theatersector. Ik had al een leidinggevende functie gehad in de cultuursector en werd vijf jaar geleden aangenomen op Oostblok. In datzelfde jaar werd Oostblok weer Plein Theater.’

Paradepaardje

‘We hebben een intensieve programmering van vijf dagen per week. We hebben geen structurele subsidie en moeten dit ieder jaar weer opnieuw aanvragen. Daardoor programmeren we altijd kort dag en hebben we wel 250 verschillende voorstellingen per jaar. De programmering is breed geworden en het gaat om kleinschalige podiumvormen die experimenteel zijn of toegankelijk voor niet-Nederlandssprekende mensen, omdat we omringd worden door een internationaal stadsdeel’

‘Ons paradepaardje is eens per maand een concert van Nieuwe Noten Amsterdam, waarmee we in het gat zijn gesprongen van de verdwenen Ysbreeker. We krijgen hier mensen van de opleiding Docent en de opleiding Theatermaken van de Amsterdamse Theaterschool; studenten van de Frank Sanders Academie huren soms zelfstandig het theater en ook mensen uit het buitenland – zoals stand up comedians- spelen hier. De gezamenlijke noemer is dat al die mensen theatermakers zijn. We bieden ook ruimte aan amateurtheatergroepen, musicals van scholen en de Telekids musical-school. Sinds kort zijn er mensen die comedy-avonden organiseren; de toeristische app Viator maakt hier reclame voor.’

Creatief

‘In de twee coronajarenben ik er in het algemeen trots op dat we bijna altijd door zijn gegaan tot het echt verboden werd. We zijn maar één keer vijf en één keer zes weken dicht geweest. We werden heel creatief: geen theater mogelijk? Dan noemen we het een popup-gallery, wat wel mogelijk was. We zijn zaalpresentaties online gaan uitzenden zonder coronasteun, die er later wel kwam. Hoewel ons team kleiner werd, werd de betrokkenheid bij de inhoud van de programmering groter. Vanuit mijn ervaring in ontwikkelingslanden was voor mij een avondklok niet nieuw. In die periode is onze theaterposterserie met absurdistische beelden op eigen wijze gaan werken voor Plein Theater, waarmee we in de hele stad een grotere bekendheid kregen dan de jaren ervoor als theater in Oost’

‘We zijn klein, wendbaar en draaiden afgelopen winter – bij de start van de energiecrisis- zelf bardiensten. Bar-coördinatoren worden wel betaald. Graag hebben we er stagiaires en vrijwilligers bij en we zoeken een creatieve keukenmaker om weer invulling te geven aan het menu, waardoor we langer open kunnen zijn. We gaan initiatieven uit Amsterdam-Oost vouchers geven, om eigen initiatieven een podium te geven in ons meemaakprogramma 180 Verhalen. Ook gaan we maandelijks pleintafels organiseren voor bewoners en makers om zo tot programma’s te komen. Diversiteit en inclusiviteit betekent voor mij dat iedereen mag meedoen van onderaf naar boven toe.’

Queering Puppetfestival

‘Wij vieren ons jubileum het hele jaar door en in het bijzonder tijdens de tweede editie van het Queering Puppets Festival Amsterdam (QPFA) van 28 maart t/m 2 april in Plein Theater en Hotel Arena. Dit jaar ligt de focus op de thema’s het vrouwelijke en de natuur in relatie tot de maatschappij. Dit festival biedt een podium aan genre-overstijgende vormen van beeldend theater en poppenspel uit binnen- en buitenland. Gedurende het festival zijn er grotere en kleinere performances, straattheater, acts, installaties, exposities en workshops voor volwassenen en kinderen. Een versmelting van ambacht en technologie. QPFA is LGBTQI+ friendly, feministisch, activistisch en bovenal: schitterend in eigenwijsheid. Er komen hele bijzondere theatermakers uit Ecuador, Engeland en Zwitserland. Hiermee laten we zien welke vormen er zijn om nieuwe ideeën vorm te geven middels beeldend theater.’

Theatertechnicus

Gert Scheper is coördinator techniek met een lange staat van dienst: Ik werk hier nu 23 jaar; ik kwam van Paradiso. Ik ben er trots op dat ik hier op mijn 62e fulltime aan het werk ben en de motivatie vindt om dat te doen. Ik heb me laten omscholen tot theatertechnicus. In de theaterwereld is meer liefde voor elkaar en het gaat hier vergeleken met bijvoorbeeld Paradiso, allemaal wat gemoedelijker. Ik heb er een gevoel van warmte bij.

Ik vind het leuk om met andere mensen over techniek te praten, want het wordt vaak vergeten hoe belangrijk techniek is. Artiesten weten dat ze ons als technici nodig hebben. We hebben Orkater hier kunnen krijgen; dat was voor mij een topper. Veel jonge artiesten zijn in Plein Theater met hun carrière gestart. Dat geldt voor Tim Knol, Back to the Zoo en Wende Snijders. Ook zijn de Croisets hier vaker geweest.

Ook hebben we er hier een officieel leerbedrijf van gemaakt en mensen opgeleid, niveau-4 zelfs. Ik zat in de klankbordcommissie van het Mediacollege om aansluiting te vinden over hoe de techniek hier werkt en hoe die op school wordt onderwezen. Er is zelfs één leerling die hier in dienst is gekomen. Jammer dat het momenteel lastig is om leerlingen van niveau-4 te krijgen.

De naam Oostblok kon ik wel uitspugen, want het was een negatieve naam. 9 Maart a.s. is het vijf jaar geleden dat we weer Plein Theater zijn gaan heten. We hebben in het verleden ook op het plein theater gehad, maar dat was lastig vanwege de buurt. Op 2 april tijdens de Queering Puppetsfestival zijn er ook activiteiten voor kinderen op het plein.’

Op 2 april vanaf 19.00 uur wordt het 40-jarig bestaan van het Plein Theater gevierd met een groot feest in de Kapel van Hotel Arena, met muziek en verschillende acts. Bewoners uit Oost zijn van harte uitgenodigd. Er is plek voor 300 mensen. Kaarten zijn voor € 2,50 zijn te bestellen via de website. We lanceren dan ook de website EAST&.

EAST& is een nieuw cultureel platform in Amsterdam-Oost waar samenwerking centraal staat en verbindingen worden gelegd tussen buurtbewoners, cultureel- en maatschappelijk aanbod en de vele talentvolle en diverse makers die het stadsdeel rijk is. EAST& is een initiatief van Framer Framed, Plein Theater, Nowhere en Rode Loper op School. Mensen die werken met kunst en cultuur kunnen hun eigen account aanmaken en daar hun activiteiten plaatsen. /eastand.amsterdam