Home Overzicht Banken trekken zich terug op internet en sluiten kantoren

Banken trekken zich terug op internet en sluiten kantoren

0

De banken sluiten een voor een hun kantoren. ING Bank op de Middenweg bij het Christiaan Huygensplein was al een paar weken gesloten in verband met de coronacrisis. De klanten zullen er inmiddels aan gewend zijn om via internet en telefoon bankzaken te doen. Nu ligt bij de klanten een brief op de deurmat dat ING Bank niet meer open gaat.

Het is niet het eerste bankkantoor dat de deuren sluit. Abn Amro sloot in april 2018 het kantoor in winkelcentrum Brazilië. Op de Middenweg ging op 20 maart de deur definitief dicht. De jaren ervoor sloot de bank al de kantoren in de Sumatrastraat, de Sarphatistraat en de IJburglaan. In de stad blijven er maar enkele kantoren op.en

Bankieren via internet maakt bankkantoren overbodig

ING Bank blijft in de stad nog met zeven kantoren fysiek aanwezig. In Oost zelfs met twee, in de Eerste van Swindenstraat en aan de Oostelijke Handelskade. Het servicepunt aan de IJburglaan is tot nader order gesloten. ING verwijst de klanten van het gesloten kantoor naar de vestiging Wilhelminaplantsoen in Diemen.

Net als ING sloot de Rabobank aan de Kamerlingh Onneslaan tijdelijk het kantoor. Of deze bank hetzelfde scenario volgt als collega ING is niet duidelijk. Op de vraag of en wanneer de Rabobank het kantoor opent, bleef het antwoord uit. Op de website van de bank wordt deze vestiging niet (meer) genoemd en blijft de Rabobank met vijf bankwinkels in Amsterdam aanwezig.

Een uitzondering is de relatief kleine SNS Bank die een kantoor heeft op het Christiaan Huygensplein. Met zes vestigingen verdeeld over de stad blijft deze bank in Amsterdam aanwezig.

Klanten laten zien dat internet bankieren en mobiel bankieren inmiddels de voorkeur genieten voor contact met de bank. Het bezoek aan kantoren loopt de laatste jaren steeds sneller terug. Bankieren via internet maakt bankkantoren daardoor overbodig. De klanten kunnen vrijwel al hun dagelijkse bankzaken via internet en per telefoon regelen. Door onder andere deze verminderde noodzaak krimpen nagenoeg alle banken het aantal kantoren in.

Door het wegblijven van de klanten op de kantoren verdienen de banken geen geld meer met het openhouden van kantoren. Ze willen wel service bieden, maar de gemiddelde klant gaat maar een keer per drie jaar naar de bank. Het afgelopen jaar is het merendeel van de Nederlandse bevolking niet eens bij een bank binnengestapt. Men komt niet verder dan de geldautomaat, de oranje Geldmaat, om te pinnen maar die automaten vind je inmiddels ook op andere plekken.