Op zaterdag 17 mei gaat in het DoubleTree-hotel, vlak bij de Oba aan het Oosterdok, de documentaire Fatherless in première. In de documentaire vertellen jongeren hoe het is om op te groeien zonder vader. De documentaire is ook gemaakt door jongeren. Zij zijn daarbij begeleid door Bibi de Vetter vanuit haar bedrijf Startup Investments. Met dit bedrijf ondersteunt De Vetter gemotiveerde jongeren bij het opzetten van een onderneming in de creatieve sector. De voorvertoning van Fatherless is de aanleiding voor dit interview.
Heleen Verschuren | Foto Björn Martens
Bibi de Vetter arriveerde ruim zeventien jaar geleden vanuit Kameroen in Nederland en woont inmiddels alweer enige tijd op Oostenburg. Fatherless is mede geïnspireerd door wat ze in haar persoonlijke leven heeft meegemaakt. “Ik ben als kind opgegroeid zonder vader en inmiddels is hij overleden. Ik had geen ander rolmodel dan mijn moeder. Zij heeft ons perfect opgevoed, geen kwaad woord daarover, maar je ervaart als kind zonder vader niet wat mannelijke energie is. Ik ben daar zelf lang mee bezig geweest. Op een groepstherapie leerde ik over hechting en herkende toen om me heen steeds meer dezelfde soort patronen.”
Wilde je daarom de documentaire maken met en over jongeren die zonder vader opgroeiden?
“Ja, want dat stukje uit hun leven moet goed uitgelicht worden. Als je zonder vader opgroeit, mis je de eerste kennismaking met het verschijnsel man en met mannelijke energie. Voor jongens is later vaak de vraag welke emoties bij man-zijn horen, hoe ze door het leven moeten. Vaderloze jongeren zeggen ook vaak dat ze geen voorbeeld hebben van de dynamiek tussen een vader en een moeder, ook als man en vrouw. Als ze dat niet kennen, gaan ze daarnaar toch op zoek buiten de deur. Dat stuk jeugd en opvoeding moet goed toegelicht worden, want dat vertelt wie en hoe ze nu zijn en hoe ze omgaan met anderen.
‘Jongeren denken soms door TikTok-filmpjes dat ze met één succesje al rijk zijn en in een dikke auto kunnen rijden’
Je hebt voor de documentaire samengewerkt met jongeren die je via Startup Investments begeleidt. Hoe was dat? “Dat was heel leuk. Twee jongeren hebben de documentaire geproduceerd, een jonge modeontwerper deed de kledingstyling en de make-up is van een opkomende make-upartiest. Voor hen is het een spannend project, want zij presenteren zich hiermee. En het is ook leerzaam. Jongeren denken soms door TikTok-filmpjes dat ze met één succesje al rijk zijn en in een dikke auto kunnen rijden. Maar ze vergeten dat ondernemen veel doorzettingsvermogen en geduld vereist voordat je succes behaalt.”
En voor wie is de film bedoeld?
“Ik probeer met de docu duidelijk te maken dat je iets met talentvolle mensen uit de creatieve sector moet doen. Ik hoop dat ondernemers hun netwerken openstellen om een relatie en samenwerking met ondernemende creatieve jongeren aan te gaan. En als instellingen of bedrijven een event willen organiseren, voor de buurt of voor relaties, dan kan ik dat met die jongeren organiseren. Zo ontwikkel ik ook weer inkomsten.’
‘Mijn doel is om de juiste mensen met elkaar in contact te brengen en ondersteunende relaties te creëren. Ondersteuning is nodig als het om zaken gaat’
Bibi vertelt dat jongeren meestal zichzelf bij Startup Investments aanmelden. Na een intake helpt zij hen ideeën te verbeteren, plannen te schrijven en campagnes voor sociale media te ontwikkelen, waardoor ze leren wat voor proces daarachter zit en wat je kan doen met artiesten en producers. Zij probeert de jongeren te verbinden met ondernemers van wie ze kunnen leren, maar die ook iets aan hen kunnen hebben.
Voor de betaling van coaching en begeleiding zoekt Bibi altijd naar subsidie van verschillende fondsen. Voor deze film heeft ze bewust geen subsidie aangevraagd, want, zegt ze, “ik wilde niet aan allerlei voorwaarden voldoen of meekijkers krijgen. De documentaire, die in april wordt gemonteerd, wordt daardoor helemaal mijn eigen film.”
De docu gaat rondreizen langs alle stadsdelen, hoe kreeg je dat voor elkaar?
Met een big smile: ”Ik heb mensen van de gemeente stevig gestalkt! De gebiedsmakelaars van de gemeente hebben me flink op weg geholpen om de juiste plekken en mensen te vinden. Die film moet terecht komen waar mensen er iets aan hebben.”
Wat is je motivatie?
“Creatievelingen een perspectief bieden. Dat heb ik vroeger erg gemist.”
En waar sta jij zelf over tien jaar?
“Ik wil meer docu’s gaan maken. Ik heb zóveel ideeën over vormgeving en zoveel mensen ontmoet die kunnen helpen! Maar ik vind het ook heerlijk om in de spotlights te staan. Premières organiseren, modeshows presenteren. Het is ook fijn dat deze docu straks in alle stadsdelen wordt vertoond. Zo kan ik de daar beschikbare podia verkennen. Ik heb laatst naar de uitreiking van de Oscars zitten kijken. Nou, om zo’n avond in Amsterdam te presenteren lijkt me geweldig. Ik ben een echt podiumdier!